top of page

רנואר - סעודת השייטים

- אחרי כל השנים, הדמות היחידה שעוד לא עלה בידי להבין, זו הצעירה עם כוס המים. היא במרכז ובכל זאת, היא נבדלת. - אולי היא שונה מהשאר... מתוך הסרט 'אמלי' (2001)

'סעודת השייטים' (Le déjeuner des canotiers) של אוגוסט רנואר (Auguste Renoir) חותמת את תקופתו האימפרסיוניסטית ומסמלת בצורה הבולטת ביותר את חיי הפנאי של החברה הפריזאית בשלהי המאה ה-19. בציור מתוארים, לכאורה, ידידים ומכרים של רנואר. ארבע קבוצות של גברים חבושים בכובעי קש רחבי-תיתורה, ונשים בלבוש לא רשמי מתאספים במפגש חברתי בעיירת 'שאטו' (Chatou) שמערבית לפריז. משמאל, אלין שאריגו (Aline Charigot), לימים רעייתו של האומן, משחקת עם כלב. דמותה ועיניה הצוחקות מככבות ביצירות רבות של רנואר. מאחוריה, אלפונס פורנז (Alphonse Fournaise) בנו של בעל הפונדק שבו מתקיים המפגש - אחותו אלפונסין (Alphonsine) נשענת על מעקה ומשוחחת עם הברון ראול ברביה (Raoul Barbier) שעם הגב לצופה. מאחור, בכובע צילינדר, הבנקאי והעורך שארל אפרוסי (Charles Ephrussi), מפטפט עם המשורר ז'ול לאפורג (Jules Laforgue). בחזית מימין, הצייר האימפרסיוניסט גוסטב קייבוט (Gustave Caillebotte) מטה אוזן לשחקנית אלן אנדרה (Ellen Andrée), שגם הופיעה בקביעות בציוריו של רנואר. עורך העיתון לה טריבולה (Le triboulet), מג'ולו (Maggiolo) רוכן לעבר השניים ומשלים את השילוש. למעלה, העיתונאי פול לוט (Paul Lhote) ופייר אז'ן לטראנז'ה (Pierre-Eugène Lestringez), חבר ילדות של רנואר - משוחחים עם השחקנית והמודל ז'אן סמרי (Jeanne Samary). ולסיום במרכז, יושבת אנז'ל (Angèle), גם היא מודל בציוריו של רנואר. הצעירה עם כוס המים, צופה מהצד במתרחש ולא ערה לגבר שפונה אליה ומנסה למשוך את תשומת לבה. סעודת השייטים מסמנת נקודת מפנה בהתפתחותו האומנותית של רנואר ומאגדת בתוכה מסורת של טבע הדומם, ציור נוף ודמויות – כולם ככלים ביד היוצר מפיחים שלווה בעיניי הצופה. משחקי האור ומשיכות המכחול מקוטעות, אך הדמויות מובנות יותר מאשר בציוריו הקודמים של האומן. אור השמש מחמם את המקום ומשווה תחושת נחת. המפיות המקומטות והכוסות הריקות למחצה, הענבים ובקבוקי השתיה מסמנים את סוף ארוחת הצוהריים. והזמן נע לאיטו כמו מי נהר הסן שברקע. האם הדמויות ביצירה הן אכן ידידיו של רנואר? ייתכן. אך גם אם מדובר באלמונים מוחלטים, במכרים בלבד או אפילו בשחקנים במחזה – עד כמה זה חשוב באמת?

נתן. בתמונה: אוגוסט רנואר, סעודת השייטים, 1880-1881, שמן על בד, 130x173 ס"מ, אוסף פיליפס, וושינגטון.

 

https://www.musee-fournaise.com/www_musee/Decouvrir-le-musee/Le-Dejeuner-des-canotiers.

Hélène Rochette. Maisons d'écrivains et d'artistes. Parigramme, 2004.

The New painting, Impressionism, 1874-1886: an exhibition organized by the Fine Arts Museums of San Francisco with the National Gallery of Art, Washington (2e éd.), San Francisco, Fine Arts Museums of San Francisco, 1986.

 
110 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page