top of page

דלקרואה - חירות מובילה את העם

ביולי 1830, שלושה ימים של הפיכה שלטונית זעזעו את צרפת. שארל העשירי הודח מהכס ולואי-פיליפ עלה תחתיו. בספרי ההיסטוריה, הימים האלה ייזכרו כמהפכת יולי. אבל בפי הצרפתים, הם ייקראו שלושת ימי התהילה.

אז'ן דלקרואה, חירות מובילה את העם, 1830, שמן על בד, 260x325 ס"מ, הלובר

פריז בוערת. חמושים בחזית פורצים את הבריקדות ובראשם מריאן - החירות. היא חובשת כובע פריגי, כמו בימי מהפכה הצרפתית. ביד שמאל היא מחזיקה כידון-רובה וביד ימין את דגל צרפת: 'הטריקולור'. כדי לשוות לה אופי אלמותי, דלקרואה צייר אותה בהשראת המסורת הקלאסית: עם אף יווני, תנוחה של ניקה - אלת הניצחון, ושמלה תואמת. אבל מריאן גם אנושית מאוד: בית השחי שלה שעיר והחזה החשוף שלה מדגיש את הפן האימהי, העוטף והמניק שלה. היא אם האומה.


משיכות המכחול עזות, הצבעים חזקים, הסצנה מוארת וגועשת, כמעט כאותית. אבל דלקרואה הכתיב סדר. כדי להדגיש את התנועה שמתפרצת מתוך הבד, הוא הציב את הדמויות בצורת פירמידה והוא העמיד את מריאן בקודקוד - כמו ראש של משפך שמנקז את התנועה לתוכו. מאחוריה, נער חובש כומתת סטודנטים מקטיפה שחורה. הוא נושא תיק עם תחמושת ושני אקדחים. בניגוד לשאר הדמויות, הוא שועט קדימה ולא מסתכל לעבר מריאן. האגדה מספרת שויקטור הוגו, כתב בהשראתו את הדמות של 'גָּבְרוֹשׁ' ב'עלובי החיים'.


משמאל, שני חמושים דוהרים בעקבות מריאן. הימני חובש כובע צילינדר, יש לו מקטורן שחור והוא מחזיק רובה ציד - הוא בורגני. על-ידו הפועל הפשוט חמוש בחרב ארוכה. דלקרואה הציב אותם אחד ליד השני כדי להפגיש, כמו באגדה, בין כל המעמדות בחברה. כולם משתפים פעולה כדי להפיל את הדיכוי המלוכני. גוויות של לוחמים מוטלות על הקרקע. חייל מת עם חלציים חשופים שרוע על האדמה. הוא פורץ למרחב שלנו ומואר באור עדין. אבל העירום שלו מחלל אותו ואת המוות שלו. הגופות שנערמות על הקרקע הן לא גיבורים שחרפו נפשם למען המולדת, אלא אויבי המהפכה.


חירות מובילה את העם היא יצירה מרשימה ופוליטית. היא מתכתבת עם המורשת הקלאסית ועם רוח הזמן. אבל כאשר היא נחשפה לקהל בתערוכת הסלון השנתית ב-1831, תחת הכותרת "סצנה על הבריקדות", ביקרו את דלקרואה בחומרה על השפה החזותית החתרנית שלו ועל שהעז להציג את מריאן כבת אדם עם פגמים ולא כאלה מיתולוגית. כדי לקרר את הרוחות, הציור נשמר רחוק מעיני הקהל. לואי פיליפ רכש אותו בסיום הסלון והוא הגיע למחסני הלובר ב-1874, אחרי מותו של דלקרואה.


נתן

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
168 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page