top of page

רנה מגריט - הנאהבים

האומן הבלגי רנה מגריט (1898-1967) צייר עוד מילדות . בגיל 17 הוא נרשם לבית הספר לאומנויות היפות בעיר בריסל. הוא התוודע שם לתנועה הקוביסטית והפוטוריסטית; לאומני הדאדא או לסגנון ה'אר נובו'. בגיל 29 הוא עבר לפריז וחבר לסוראליסטים, ביניהם סלבדור דאלי, מקס ארנסט ואנדרה ברטון. אבל בשונה מהסוראליסטים, התיאוריות הפסיכואנליטיות והכתיבה האוטומטית מעולם לא משכו אותו. מה שבאמת עניין את מגריט היה עולם הסמלים והנסתר. העולם החזותי של מגריט היה קר ונטול רגש. הדימויים שיצאו לו מהראש מתקיימים במרווח שבין הדימוי והמשמעות שלו - בין המסמן והמסומן. הסגנון שלו מערער את המבט ומותח את הגבול שבין המציאות ובין האופן שבו העין שלנו תופסת אותה.

רנה מגריט, הנאהבים 1-4, 1928, שמן על בד, 54×73,4 ס"מ

ב-1928, מגריט צייר את סדרת 'הנאהבים'. ארבעה ציורי שמן במידות זהות ועם נושא משותף. הציור הראשון בסדרה הוא אולי המפורסם ביותר. אנו רואים זוג מתנשק וסדין לבן מכסה להם את הפנים. יש לה שמלה אדומה ולו חליפה שחורה. הסדין המסתורי מופיע בציור השני בסדרה, אבל בניגוד לראשון, שם הם לא מתנשקים. בגרסה השלישית והרביעית הפנים שלהם נחשפות והגבר איבד את הגוף שלו; רק הראש שלו מרחף באוויר; והעולם שותק. מי הם? היכן הם נמצאים? אין לנו דרך לדעת. אבל הסדין שמופיע בשתי הגרסאות הראשונות של הנאהבים מספר לנו סיפור. הסדין הוא דימוי שכיח ביצירה של מגריט, ולפי הפרשנות הרווחת, הוא מסמל היום שבו אימא שלו השליכה את עצמה לנהר ב-1912 וטבעה. כאשר משו אותה מהמים, כותונת הלילה שלה כיסתה לה את הראש, ומגריט שראה הכול חרט את הדימוי הזה בזיכרון שלו.


אבל אפשר גם לפרש את הסדין כמשל. בציור הראשון, הוא שולל מהזוג את היכולת לראות ולהרגיש זה או זו ובה בעת מדגיש את הנשיקה. הוא מחזק אותה והופך אותה לארוטית יותר. אולי מגריט ניסה להציג אהבה עיוורת, אולי הם אוהבים בסתר? בציור השני הם נראים קרובים עוד יותר אבל התשוקה שהייתה בציור הראשון נעלמה. בגרסה השלישית, הם מתגלים. מאחוריהם נפרש נוף מישורי והוא סוגר עליהם. הראש המטייל של הגבר נצמד ללחי של אהובתו. היא מפנה אליו את המבט ולא נראית מוטרדת מזה שהאהוב שלה הוא ראש מרחף (מי אני שאשפוט? אולי היא בקטע של ראשים מרחפים). בציור האחרון, הראש מנשק אותה בתשוקה כשברקע נוף הררי עוין. מה משמעות 'הנאהבים'? מגריט הסביר שכל העניין הוא המסתורין. במילותיו: "אין ליצירה שלי משמעות אחת. אומנות היא אומנות, כל אחד מפרש אותה אחרת".


נתן

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 

369 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page