top of page

רנה מגריט - בגידת הדימויים

"ביקרו אותי לא פעם בגלל אותה מקטרת שציירתי! וחרף הביקורת, האם יש דרך ממשית למלא אותה בטבק? לא, מפני שהיא ייצוג. אילו כתבתי מתחתיה 'זו מקטרת' - הייתי משקר" (רנה מגריט).

הצייר הבלגי רנה מגריט (René Magritte) נודע בציוריו העשירים והמסתוריים. בתהליך עיצוב סגנונו, התנסה מגריט בקוביזם (Cubism) ונגע בפוטוריזם (Futurism). אך רק כשנחשף ליצירותיו של ג'ורג'ו דה קיריקו (Giorgio de Chirico) ומצא עוגן אומנותי ומעיין של השראה בלתי נדלה. בהשראת ציורו של דה קיריקו 'שיר אהבה' (Canto d'amore), ניסה מגריט לבטא מעט מהפיוט של עמיתו למקצוע. הוא גירה, באמצעות משחקי יחס בין דימוי וטקסט, את המחשבה של הצופה.

יצירותיו של מגריט, מדגישות את קושי הצופה לגרום למציאות לחפוף לדימויים שבראשו. לאורך עבודותיו, פיתח מגריט שפה ציורית שנעה על אותו תפר בין מציאות ודמיון והשתמש לא פעם באותם דימויים כדי להדגיש את הפער: התפוח, הציפור, האיש עם מגבעת, הדמויות הקטועות... על-פני עבודותיו, הוא שבר את יסודות האסתטיקה, שיחק בגדלים של העצמים והדמויות שצייר, עיוות את הפרספקטיבה והיטה את חוקי האור והצל לפי רצונו.

דוגמה למשחקי האור והצל הייחודיים של מגריט אפשר למצוא בסדרת "אימפריית האורות" (L’empire des lumières) בה מתואר בית חשוך ומוצל למרות אור היום השוטף את שאר היצירה. הפער שבין העצם המצויר וייצוגו היו לחתימתו של מגריט: הדוגמה הבולטת ביותר היא אולי 'בגידת הדימויים' (La trahison des images): ציור בו מתוארת מקטרת ומתחתיה הכיתוב 'זו לא מקטרת' (Ceci n’est pas une pipe) – הרי לא מדובר במקטרת ממשית, אלא בייצוג של מקטרת. שכן, צורה של עצם לא מאפשרת לצופה לתפוס אותו באופן גשמי או להשתמש בו. מגריט התייחס לציוריו "כדימויים גלויים שאינם מסתירים דבר. האמנם? אותם עצמים ללא סודות מעוררים שאלות רבות: מה משמעותם? מדוע הם מוצבים במקום שבו הם מוצבים? לפעמים יש הסבר, ולפעמים אין.

כיצד אפשר לקרוא ציור של מגריט? יש מספר רבדי קריאה: הנראה והנסתר. ציור אינו ייצוג של עצם מוחשי אלא דימוי שנוצר במחשבה מופשטת שמתבטאת בנוסחאות מסתוריות – חלקן לא פוצחו עד היום, ואולי בשל כך, יצירותיו של מגריט ממשיכות לרתק אותנו גם היום.

נתן.

בתמונה: רנה מגריט, בגידת הדימויים, 1928–1929, שמן על בד, 59×65 ס"מ, המוזיאון לאומנות של לוס אנג'לס.

 

Michel Foucault, Ceci n'est pas une pipe : Sur Magritte, 1973, Fata Morgana.

Torczyner, Harry. Magritte: Ideas and Images. 71.

« René Magritte en 2 minutes » (archive), sur Beaux Arts.

 
276 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page