top of page

קרוואג'ו - המרמים במשחק הקלפים

בפינת בית מרזח אפלולי, שלושה גברים יושבים סביב שולחן. לוח שש-בש פתוח מונח על ידם, אבל הם שקועים במשחק פרימרו (אבי הפוקר), והמתח בשיאו. הצעיר משמאל בוחן את הקלפים שלו בריכוז. הוא לא רואה שהברנש המשופם שעל-ידו פוזל לעברו ומסמן באצבעות את דירוג היד שלו לשותפו מצידו השני של השולחן.

קרוואג'ו, המרמים במשחק הקלפים, 1595, שמן על בד, 94.2x130.9 ס"מ, מוזיאון קימבל בפורט וורת, טקסס

מימין, השחקן עם כובע הנוצה מתבונן בצעיר התמים ומושיט את היד אל קלף שמבצבץ לו מהכיס האחורי של המכנסיים. קרוואג'ו הדגיש את יחסי הכוחות בין הדמויות ואת העליונות הברורה של הנוכלים על פני הצעיר. הם בוחנים אותו, הוא מרכין את הראש. יש לו מעיל קטיפה כהה בצבע שזיף, רקמה יוקרתית על הצווארון ושרוולים רקומים. הוא אמיד וכל כך תמים. שני הנוכלים פחות מסוגננים, הבגדים שלהם לא משתלבים בצורה הרמונית. האם אלו בגדים גנובים? הברנש המשופם לובש אפודה עם רקמה יקרה אבל השרוולים המפוספסים שלו, כפסי צרעה, שוברים את ההרמוניה ומרמזים על העוקץ. הערמומיות נוטפת משני הנוכלים. הם עטים על הקורבן, מאפילים עליו ומוכנים לשדוד אותו בכל רגע. הפגיון שתלוי על מותניו של השחקן מימין הוא רמז לבאות.


לקראת העבודה, קרוואג'ו קרא לשלושה אלמונים מרומא וביקש מהם לדגמן בשבילו. הוא עיצב סביבם תפאורת מחזה של ממש. המרחב מאורגן ומתוכנן עד לפרטים הקטנים. התפאורה דלה. קיר חלק וקרן אור שבוקעת מימין מאירה אותו. לוח שש-בש פתוח, קוביות, קלפים, מפה אדומה, כובע עם נוצע ורודה. נקודת המגוז ממוקמת בפניו של הפתי. היא מערערת את האיזון בציור. כדי להכתיב את הקצב ואת האווירה קרוואג'ו הטיל את כל משקל היצירה על אותו מאזן מעורער. הוא הדגיש את יחסי הגומלין בין הדמויות, את העוויתות וההבעות המוגזמות שלהן. המתח כבד כל כך עד שאפשר לפלח אותו בסכין. לנו רק נותר לצפות מהצד בחוסר אונים ולהמתין בכניעה לרגע הכואב של אובדן התמימות.


קרוואג'ו השלים את היצירה מעט אחרי שהגיע לרומא בגיל 24. החשמן פרנצ'סקו מריה דל מונטה קנה ממנו את הציור והקשרים שנרקמו בין השניים פתחו בפני האומן הצעיר את דלתות החברה הגבוהה. במרמים במשחק הקלפים, קרוואג'ו מפגין את כל המאפיינים הטכניים שיהיו לסימן ההיכר שלו: הצללות חזקות, סצנות דרמטיות ומלוטשות, אלימות גלויה או מודחקת וכמובן חילוניות בלתי מתפשרת. הסגנון הייחודי שלו, הציב את קרוואג'ו בקדמת הבמה ובישר את סגנון הבארוק.


נתן.

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
38 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page