top of page

צ'ימבואה - הלעג לישו

בתחילת יוני 2019, הוזמנה מומחית האומנות, פילומן וולף, לבית בעיירה קטנה - כשבעים וחמישה קילומטרים צפון־מזרחית לפריז. בעלת הבית הקשישה הזמינה את וולף כדי שזו תעריך את רכושה ושתבחן חפצים שונים שהיו ברשותה - מה לשמור, ומה לזרוק לאשפה.

כאשר נכנסה למטבח, ראתה וולף לוח עץ קטן ועליו ציור לא חתום המציג את הפסיון של ישו. לדברי בעלת הבית, הציור שייך למשפחתה כבר תקופה ארוכה - ציור דתי חסר חשיבות, כך חשבה. נדמה כי היצירה הייתה חלק מיצירה גדולה יותר שמתארת את אירוע הצליבה (שהייתה חתומה בידי האומן). וולף לקחה את היצירה והראתה אותה למומחה אומנות המאה ה-13, אריק טורקין. לאחר בחינה מקיפה, קבעו טורקין וצוותו כי מדובר בסצנת 'הלעג לישו' מאת הצייר הפלורנטיני, בן המאה ה-13, צ'ימבואה.

הצייר הפלורנטיני צ'ני די פפו (Cenni di Pepo) המוכר כצ'ימבואה (Cimabue), הוא בין האומנים החשובים ביותר בעידן שקדם לרנסנס. הוא חידש את הציור הביזנטי בשבירת הייצוגים שקובעו על-ידי הדוגמה הנוצרית, והיה בין הראשונים להשתמש בפרספקטיבה ביצירותיו. בהשפעת הרוח הפרנציסקנית, פתח צ'ימבואה דלת לצורת ציור חדישה – הוא הכניס מרכיבים גותיים ליצירותיו, דמויותיו נראו חיות – האומן הדגיש את הבעותיהן, והטיפול המוקפד שנתן לגופן שיווה להן מראה כמעט מציאותי שחרג מן המקובל בתקופתו. יצירותיו של צ'ימבואה הן אולי בין העדויות הראשונות לאומנות מערבית, ובאמצעותן סלל את הדרך לגדולי ציירי הרנסנס המוקדם, ביניהם ג'וטו. כאמור, 'הלעג לישו' של צ'ימבואה, הוא חלק מדיפטיך (ציור בשני חלקים) שהורכב משמונה לוחות. מתוכם זוהו עוד שני חלקים בלבד: 'הלקאת ישו' שנשמר בפריק קולקשיין שבניו יורק, "והבתולה והילד" שנמצא בנשיונאל גאלרי בלונדון.

אירוע מכירת היצירה נחתם ביום ראשון ה-27 באוקטובר 2019, כאשר בית המכירות אקטיאון מכר אותה תמורת סכום סמלי של 24.2 מיליון אירו, לקונה שהעדיף להשאר בעילום שם. נכון לשנה זו, מדובר ביצירה היקרה ביותר מתקופת ימה"ב (טרום רנסנס) שנמכרה מעולם. התגובות לא איחרו להשמע. ב-23 בדצמבר 2019, הודיע משרד התרבות הצרפתי על איסור ייצוא היצירה משטח צרפת, והוקצבו שלושים חודשים בהם יוכל מוזיאון הלובר לגייס את הכספים לרכישתה.

נתן.


בתמונה: צ'ימבואה, הלעג לישו, 1280 לערך, צבע וזהב על עץ צפצפה, 25,8x20,3 ס"מ, אוסף פרטי

 

https://www.france24.com/fr/20191027-tableau-peintre-italien-cimabue-adjuge-plus-24-millions-euros-encheres-senlis-compiegne

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5595866,00.html

https://www.huffingtonpost.fr/entry/le-christ-moque-cimabue-exportation-bloquee_fr_5e01693ee4b0843d36006785

 
51 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page