top of page

פול סזאן, הר הסנט ויקטואר

על צייר להקדיש את עצמו במלואו לחקר הטבע כדי ליצור יצירות שבכוחן ללמד את הצופה מההתבוננות.

פול סזאן (Paul Cézanne) נולד בצרפת ב-1839, בעיר באקס-אן-פרובנס הצפונית למרסיי. אביו, לואי אוגוסט סזאן, כובען שנהיה למנהל בנק מצליח, הפציר בו ללמוד משפטים - וקיווה להכניסו לעסק. אך עיניו של הצעיר פזלו (מאז ומעולם) לתחום הציור. בגיל 21 הפסיק סזאן את לימודי המשפטים - למורת רוחו של אביו. ובעצת חברו, אמיל זולה, תכנן את העלייה לפריז ואת הרשמתו לבית-הספר לאומנויות יפות (L’école des beaux-arts). אביו הבין שלא פרח בלימודי המשפטים, נתן לו לבסוף את ברכתו.

ב-1861 עלה סזאן לפריז, אך נכשל בבחינות הכניסה לבית הספר לאומנויות יפות. מאוכזב, הוא שב לעיר הולדתו כדי לעבוד לצד אביו. שנה מאוחר יותר, בתמיכת חברו אמיל זולה, שב לפריז ונרשם ל'אקדמי סוויס' (L'académie Suisse) - בית מלאכה שפעל בפריז במשך עשרות שנים.

סזאן הצטייר כאימפרסיוניסט ואף לקח חלק בשתי תערוכות אימפרסיוניסטיות (שהתקיימו בין 1874-1886). עם זאת, הוא נבדל מרעיו בסגנונו שנטה להפשטה ובנושאים שצייר - לרבות טבע דומם ונופים שונים. הנוף המזוהה ביותר עם פול סזאן הוא אולי 'הר הסנט ויקטואר' - מנופי ילדותו. באמצעות ההר, סלל הצייר דרך ראשונית להפשטת הצורה. "המחקר הממשי שיש לבצע הוא של הטבע...לא בשביל לחקות אותו, אלא כדי לברוא תחושות" - כך סבר.

פול סזאן צייר את הסנט ויקטואר עשרות פעמים ובזוויות שונות. הוא התחיל ברישום קווים פשוטים בפחם, ועליהם הוסיף את כתמי הצבע. משטחי הצבע אפשרו לו לתאר 'עומק שטוח' (profondeur plate). בציור שלמטה, נדמה שעץ האורן ממסגר את ההר. הגזע מתעקל ומתכתב עם השיפוע הקהה של הגוש הסלעי, והענפים מקבילים לקימורי ההר. בין הענפים מבצבצים כתמים אפורים וירוקים המשווים לציור תחושת תנועה - הנוף כולו מאבד מצורתו, הוא מתפשט.

סזאן הקדים את זמנו: בכמה משיכות מכחול, הוא השיל מהיצירה מרכיבים צורניים. אט אט הוא גישש את דרכו אל המבניות הטהורה ביותר: גלילים וריבועים - צורות גיאומטריות שבבסיס הייצוג. אולי בלי להתכוון לכך, פול סזאן בישר את ההפשטה שתלבלב, בראשית המאה ה-20, בקוביזם של בראק ופיקאסו. ותהייה לנדבך באומנות עד ימינו. האמנם מדובר באבי האומנות המודרנית?

נתן.


בתמונה: פול סזאן, הר הסנט ויקטואר ועץ האורן, 1882, שמן על בד, 67 92.5xס”מ, גלריית קורטו, לונדון.

 

Gasquet, Joachim. Cézanne. Réédition Paris : Encre Marine, 2002.

Levesque, Erik. Les Leçons de peinture de Cézanne, Oskar Éditions, Paris, 2006.

Ulrike Becks-Malorny, Cézanne. Le père de l'art moderne, Taschen, 2001.

Tout sur l'art, Panorama des mouvements et des chefs-d'oeuvre. Paris : Flammarion,

2016.

 
224 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page