top of page

פול דלארוש - ייסוריה של ליידי ג'יין גריי

בשלטונה הקצר הייתה מלכת אנגליה, ליידי ג'יין גריי (Lady Jane Grey), קורבן של הנסיבות הפוליטיות. היא הוכתרה ב-1553 אחרי מות בן דודה, המלך אדוארד השישי ולבקשתו, והיא בת 16 בלבד.

אחרי שהנרי השמיני מלך אנגליה ניתק את הכנסייה האנגליקנית משליטת האפיפיור, נוצרה באנגליה אליטה לא קתולית חדשה שהתעשרה וקיבלה כוח רב. כאשר נודע לדוכס מנורת'מברלנד ג'ון דאדלי (John Dudley) שהמלך אדוארד, בנו של הנרי - גסס, הוא זמם להפיל את יורשת העצר החוקית – מרי הקתולית ולסכל את תחיית שלטון הכנסייה הרומית-קתולית באנגליה שהייתה מחזירה את הגלגל לאחור.

ג'יין גריי הייתה המתמודדת המתאימה ביותר בעיניו שתבטיח את דיכוי הכנסייה הקתולית, היא הייתה פרוטסטנטית, וגם רעיית בנו – גילפורד דאדלי (Guilford Dudley). אך מארי הקתולית הדיחה את ליידי ג'יין גריי בתום תשעה ימי מלוכה בלבד ואסרה אותה בעוון בגידה. לבסוף הוציאה המלכה אותה ואת בעלה להורג בינואר 1554.

למרות טבעו ההיסטורי של האירוע, היצירה 'ייסוריה של ליידי ג'יין גריי' מאת פול דלארוש (Paul Delaroche) חורגת מהתיאורים ההיסטוריים המקובלים. ליידי ג'יין גריי הוצאה להורג בין כותלי מצודת לונדון ברחבת ה"טאואר גרין" - מול קהל. ביצירה, המלכה המנושלת מומתת במתחם סגור וריק מאדם. ייתכן שדלארוש בחר בתיאור שונה כדי להדגיש את רעיון הייסורים ומותה של הצעירה כקדושה - כפי שמדגישה גם כותרת היצירה. כאמור, דלארוש רתם את אמצעים טכניים רבים להגברת הדרמה: שתי הנשים מאחור מתייפחות במחוות צער וייאוש. התליין מתפתל בחוסר סבלנות נוכח הסגן שמכוון את ליידי ג'יין גריי בעדינות מופתית אל הגרדום. הקש הנקי שהונח לידם כדי לספוג את דמה, הרקע והצבת הדמויות מזכירים בימת תיאטרון.

תחושה שמודגשת באמצעות הבד השחור הפרוש על משטח העץ שמבצבץ בפינה הימנית התחתונה. תחושת העומק מתקבלת על-ידי חפיפה של הדמויות ברקע והיא מובלטת פי כמה במרחב שנוצר בין הסגן לתליין. הצללת הרקע ומיצוב הדמויות באופק רדוד מעצימים את התחושה שמדובר בקטע מתוך מחזה מבויים. האור שמוטל על ליידי ג'יין גריי מפנה את תשומת ליבנו אליה. שמלתה הלבנה מבדילה אותה משאר הדמויות שלבושות בגוונים חומים ואדמדמים מתואמים. לא זו בלבד, לובן ובוהק השמלה משווים לצעירה תדמית של קדושה שעומדת לשלם על אמונתה הפרוטסטנטית בדמה.

הדגש התיאטרלי, הטכניקה, הגימור וברק הבד מעצימים ביצירה את האשליה והם סייעו להפוך את עבודתו של דלארוש למוקד העניינים בסלון האומנים בפריז ב-1834.


נתן.


בתמונה: פול דלארוש, ייסוריה של ליידי ג'יין גריי, 1833, שמן על בד, 246×297 ס"מ, הגלריה הלאומית, לונדון.

 

Wright, Beths, S. "The Space of Time: Delaroche's Depiction of Modern Historical Narrative". Nineteenth-Century French Studies 36, 1\2 (Fall Winter 2007-08), No. 1/2: 72-93.


Titus, Ann-Catrin. Paul Delaroche's The Execution of Lady Jane Grey: Re-Staging History.” ProQuest Dissertations Publishing, 2012.

 
84 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page