top of page

פאולו ורונזה - החתונה בקנה

בפרק ב' בבשורה על-פי יוחנן (פסוקים א'-י') מסופר כי ישו ואימו מריה הוזמנו לחתונה שהתקיימה בקנה אשר בגליל. השמחה הייתה גדולה וכל היין אזל. ישו הורה למשרתים למלא שישה כדים במים והמים נהפכו באורח פלא ליין.

פאולו ורונזה, החתונה בקנה, 1562, שמן על בד, 667x994 ס"מ, הלובר

נזירים הבנדיקטינים של בזיליקת סן ג'ורג'ו מאג'ורה שבונציה הזמינו את היצירה מהאומן הונציאני, פאולו ורונזה, ב-1563. הציור הוחרם על-ידי צבא נפוליאון ונלקח ב-1797 לפריז. היום זה הציור הגדול ביותר בלובר. הסצנה סואנת. אורחים רבים מצטופפים סביב שולחנות המסודרים בחית; וישו יושב במרכז. הוא לובש בגדים ורודים והילה עוטפת את ראשו. מריה יושבת מימינו והיא מחזיקה כוס ריקה. על-ידה אפשר לראות את שר המשקים משוחח עם אחד השליחים (אולי פטרוס) ומוסר לו שהיין אזל: "מלאו את הכדים מים; שאבו עכשיו והביאו אל ראש המסבה" - אומר ישו. ומימין, הנס נגלה בפניינו. המים בכדים נהפכים ליין - ואיש לא שם לב. באופן מפתיע, החתן והכלה מודרים לקצה השולחן משמאל. משרת שחור מוזג יין לחתן: "והחתן טעם את המים שנהפכו ליין ולא ידע מאין הוא, אלא שהמשרתים אשר שאבו את המים ידעו!"


התיאור נאמן לסיפור המקראי. אבל מלבד הבגדים הבלויים של ישו, מריה והשליחים, כל יתר הסצנה: התלבושות, התפאורה, והאדריכלות מפוארות - ונציאניות ועכשוויות. האכסדרה והעמודים המחורצים עם הכותרות הקורינתיות מזכירים את סגנון הבנייה של בן תקופתו של ורונזה - האדריכל פלאדיו. העמודים מכתרים את הסצנה מכל צד ומזמינים אותנו להתמקד בהתרחשות. 132 דמויות בגודל טבעי חוגגות, מקנחות, שותות ומפטפטות ולא ערות למתרחש. על המרפסת הפתוחה שבירכתי הסצנה מחלקים בשר. מימין האמפורות מתמלאות ביין, ואנשי כנסייה מרימים את הראש לשמיים - האם הם הבינו שמשהו לא כשורה? במרכז תזמורת משמחת את החוגגים. היא מורכבת מורונזה עצמו, שלבוש בלבן ומנגן בויול (כּוֹנֶרֶת בֶּרֶךְ), מאחוריו האומן טינטורטו פורט בכלי מיתר; ואילו טיציאן בבגדים אדומים מתכופף כדי לקרוא את התווים בספר.


למה ורונזה עטף ציור דתי כל כך בגלימת חילוניות ולא היה נאמן לרצף הזמן? הסיבה אולי פוליטית. עד לפירוק שלה בעקבות הסכם קמפו-פורמיו בסוף המאה ה-18, רפובליקת ונציה הייתה דוגמה ומופת למשטר חזק ומבוסס, מעוז לנצרות הקתולית ושומרת הסף נגד פלישה טורקית. ורונזה הפגיש בציור את הדתי והחילוני כדי לעמוד על חשיבותה של ונציה הן כערש תרבות ומוקד כלכלי פורח ומשגשג, והן כעיר קדושה ומרכזית.


נתן.

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page