top of page

סלבדור דאלי - עלייה: היסטוריה יהודית

עודכן: 26 באפר׳ 2023

1968 - חגיגות העשרים למדינת ישראל. לרגל המאורע, המדינה הזמינה מסלבדור דאלי, סדרה של עשרים וחמישה ציורים: רישומים, ציורים בגואש, דיו ובצבעי מים. תחת הכותרת 'עלייה – לידתה מחדש של ישראל'. כל ציור מספר ברצף כרונולוגי את המסע של העם היהודי לארצו, אחרי אלפיים שנות גלות.

סלבדור דאלי, עלייה, 1968

דאלי עבד על הציורים במשך שנתיים. כדי להמחיש את משמעות המילה 'עלייה', הוא שאב השראה מסיפורי התנ"ך ומאירועים עכשווים. בכל ציור הוא התמקד בתקופה שונה בתולדות העם היהודי והדגיש מנעד רחב של תחושות ורגשות: עצב וצער שבגלות, השואה, והתקומה. הוא תיאר את דוד בן-גוריון מקריא את הכרזת העצמאות, את רחל מבכה על בניה שיצאו לגלות בבל אחרי כיבוש ירושלים על-ידי נבוכדנאצר ואת אניית המעפילים 'אליהו גולומב,' שהעלתה ארצה פליטים ממחנות הריכוז. אחד הציורים שעוסקים בשואה נקרא ממעמקים, בהשראת פסוק א' מספר תהילים, פרק ק"ל: שִׁיר הַמַּעֲלוֹת, מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה. הסדרה נחתמת בדימוי הסמלי ביותר: הברית בין אלוהים לעם היהודי - טקס ברית המילה.

סלבדור דאלי, ברית המילה, הכרזת העצמאות, אניית המעפילים אליהו גולומב, מזמור לדויד.

התערוכה העולמית הראשונה שהציגה את הסדרה נפתחה באחד באפריל 1968 בגאלרי אוף מודרן ארט (מוזיאון ההנטינגטון הרטפורד) שבניו יורק, וההכנסות הועברו לארגון הבונדס (State of Israel Bonds). אחרי עשרים ימי תערוכה, מספר ציורים נשלחו לישראל ואחרים פוזרו בערים גדולות באירופה ובארה"ב. מהדורה מוגבלת של מאתיים וחמישים סדרות של הדפסים נשלחו למוזיאונים שונים ולאספנים פרטיים ברחבי העולם. כדי להפוך את הציורים להדפסים, דאלי שלח אותם לשני בתי מלאכה: פרנאן מורלו, בפריז, ו-וולפנסברגר, בציריך. בסוף תהליך ההפקה, כל הדפס נחתם על-ידי דאלי ולוחות האבן ששימשו ליצירת העותקים הושמדו כדי להבטיח את בלעדיות ההדפסים. כל מהדורה לוותה במסמך הקדמה מאת דוד בן גוריון, והסט הראשון הוצג כשי למוזיאון ישראל בירושלים לרגל חגיגות העצמאות של מדינת ישראל.


נתן.

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
449 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page