top of page

מיכלאנג'לו - דוד

עודכן: 31 בינו׳ 2023

וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת יָדוֹ אֶל הַכֶּלִי וַיִּקַּח מִשָּׁם אֶבֶן וַיְקַלַּע וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי אֶל מִצְחוֹ וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו אָרְצָה. וַיֶּחֱזַק דָּוִד מִן הַפְּלִשְׁתִּי בַּקֶּלַע וּבָאֶבֶן וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִיתֵהוּ וְחֶרֶב אֵין בְּיַד דָּוִד — ספר שמואל א', פרק י"ז, פסוקים מ"ט-נ"א

מגוש שיש מיותם לאחד מפלאי היצירה המופלאים בעולם. סיפורו של דוד מתחיל בגוש שיש גולמי בגודל חמישה מטרים שהובא לפירנצה בסירה מעבר לים התיכון עד למחצבה בקרארה שבאיטליה; ואוחסן במשך שנים בהמתנה לידיים ראויות. ב-1460, פירנצה רצתה להציב בקתדרלת סנטה מריה דל פיורה שתיים-עשרה דמויות שתקשטנה את החלק החיצוני של הקתדרלה. אגוסטינו די דוצ'ו ואנטוניו רוסלינו נקראו להגשים את החזון ולעצב את גוש השיש האימתני. אך השניים ויתרו כאשר הבחינו בפגמים הרבים שעליו, והוא ירד לתהום הנשייה לכמעט עשרים וחמש שנים. בתחילת המאה ה-16 הרעיון נבחן הרעיון וגדולי האומנים נקראו לאתגר, לרבות אנדראה סנסובינו או לאונרדו דה וינצ'י ואומן צעיר, בן 26, בשם מיכלאנג'לו בואונרוטי.


ב-1501 - מיכלאנג'לו קיבל את לבסוף את העבודה. באופן מסורתי, דמותו של דוד הוצגה אחרי שהמית את גוליית. אך מיכלאנג'לו בחר להציג אותו רגע לפני ההכרעה. הנער עומד בתנוחת "קונטרה פוסטו" (תנוחה הקלאסית באמנות הקלאסית) כשהקלע תלוי על כתפו. הוא נראה מתוח אך נחוש וממוקד. האם זו תחושת ביטחון שעולה ממבטו הפוזל? האם מלך ישראל העתידי הבין שניצחונו לא תלוי בכוחו הגשמי אלא בכוח עליון?

מיכלאנג'לו, דוד, 1501-1504, שיש, 199×517 ס"מ, האקדמיה לאומנות של פירנצה

הפסל עורר עניין רב כל כך עד שמיכלאנג'לו נאלץ לעבוד בסתר. הוא סיתת גוש שיש פגום במשקל חמש טונות בשיטת גריעה. בשלוש שנים בלבד הוא עיצב חמישה מטרים של שלמות. ההישג היה אדיר והוא עורר התפעלות והשתאות ללא סייג כאשר היצירה הוצגה לראשונה. יכולותיו וכשרונו של מיכלאנג'לו הדדו באיטליה ותושבי פירנצה התגאו בתדמית האיתנה שהפסל שיווה להם. הפסל של דויד היה מפגן כוח והוא נצר את התדמית היוקרית של פירצנה לדורות שיבואו. אולי בשל כך הפלורנטינים בחרו להעמיד היצירה דווקא בכיכר הסיניוריה שבעיר. רק מאוחר יותר דויד הועבר לאקדמיה לאומנות של פירנצה. שם הוא עומד עד היום.


נתן.

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 

37 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page