top of page

מאוריצי גוטליב - יהודים מתפללים בבית-הכנסת ביום הכיפורים

עודכן: 11 במרץ 2023

הצייר היהודי מאוריצי (משה) גוטליב נולד ב-1856 בפולין. כבר בצעירותו הראה כישרון רב בציור ועד גיל 20 הספיק לזכות במדליית זהב בתחרות ציור חשובה במינכן. המוזה שלו ואהבתו נצחית, הייתה לורה רוזנפלד. אחרי שגוטליב הציע לה נישואין והיא הסכימה, פניה של לורה כיכבו בציורים רבים שלו. כך גם ביצירתו יהודים מתפללים בבית-הכנסת ביום הכיפורים ובה היכולות הטכניות המרשימות של גוטליב מתבטאות במלואן.

מאוריצי גוטליב, יהודים מתפללים בבית-הכנסת ביום הכיפורים, 1878, שמן על בד, 245×192 ס"מ, מוזיאון תל אביב לאומנות

מתואר חלל של בית-כנסת מלא במתפללים. גוטליב עצמו מופיע שלוש פעמים. פעם ראשונה מימין כנער צעיר הלומד לקרוא בסידור עם יהודי מבוגר. פעם שנייה משמאלם כצעיר בשנות ה-20 לחייו. הוא מחזיק את הראש ביד ימין. יש לו בגד לבן מפוספס, תליון עם מגן דוד על הצוואר וספר ביד השמאלית. הוא נראה מהורהר. גוטליב מופיע בפעם השלישית ואחרונה מצד שמאל, כילד קטן עם כיפה גדולה, מעיל מהודר ועם התליון על צוואר. הקומפוזיציה בחלק העליון של היצירה נחתכת לשניים על-ידי העמוד. משני צדדיו מופיעה לורה, אהובתו של גוטליב. משמאל היא עומדת בעזרת הנשים ומחזיקה ספר קרוב אל גופה. היא מוארת באור בהיר.

מימין לורה מופיעה שוב, והיא נראית מתלחשת עם אשה אחרת. דמויות רבות בציור הן בני משפחתו של גוטליב; חלקם כבר מתו כשהציור הושלם. במרכז יושב יהודי זקן, עטוי טלית ומחזיק ספר תורה מהודר עם כיסוי ועליו כתובת זיכרון שגוטליב כתב לכבוד עצמו: כ"ת , נדבה, לזיכרון נשמת, המנוח כמהר"ר משה גאטיליעב זצ"ל, תרל"ח, לפ"ק. זו כתובת זיכרון למת - לעילוי נשמתו של גוטליב עצמו. שנת תרל"ח (1878), היא השנה שבה גוטליב השלים את הציור. גוטליב טען שכתב אותה כדי להשתלב עם בני משפחתו המתים שמופיעים בציור אבל כשאביו ראה זאת, הוא כעס ודרש ממנו למחוק את הכתובת.


אך נבואתו השחורה של גוטליב התגשמה. מספרים שכאשר שמע, שלורה נישאת לאחר בתחילת חודש יולי שנה מאוחר יותר, הלב שלו נשבר. הוא יצא לרחובות קרקוב והסתובב בחוץ כל הלילה. למחרת בבוקר, הוא הגיע קודח לבית החולים ונפטר ב-17 ביולי 1879. הוא היה בן 23 בלבד.

כתב - אריאל חורש ערך - נתן ליפשיץ

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
109 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page