top of page

לזכרו של קריסטו

האומן הבולגרי קריסטו ולדימירוב יבשב (Christo Vladimiroff Javacheff) הלך לעולמו ב-31 במאי 2020 בגיל 84 בביתו בניו יורק. זאת הזדמנות לחזור ולבחון את חייו ופועלו המרשים לאורך השנים לצד אשתו ז'אן-קלוד ובגפו.

קריסטו נולד ב-13 ביוני 1935 בגברובו שבבולגריה. ב-1956 נמלט ברכבת משא מזרועות המשטר הקומוניסטי. את, שותפתו לחיים ולאומנות, ז'אן-קלוד (Jeanne Claude) פגש בפריז ב-1958 ומאז ועד מותה ב-2009, עסקו השניים, כצמד, בעטיפה ובאריזת מבנים ומשטחים שונים ועצומים ביריעות בד בכל רחבי העולם. הזוג ייחס חשיבות רבה לפן הסמלי ולגודל המקום בו הוצגו יצירותיהם. אם כי למעשה, יצירותיים מעולם לא נשארו במקומן, היו ארעיות כמו מסך עשן ופורקו בתום תצוגתם. בין המיזמים הידועים ביותר שלהם נמנים האיים המוקפים במיאמי (1983) או עטיפת בניין הרייכסטאג (1995).

ב־18 ביוני 2018, חשף קריסטו את יצירתו השאפתנית והאחרונה: המסטבה (Mastaba). פרמידה אימתנית שצפה על נהר הסרפנטיין שבלונדון. המסטבה מזכירה את צורתם הטרפזית של קברי המסטבה (מבני קבורה מצריים עתיקים שקדמו לפירמידות שדומים לטרסה או ספסל - מכאן שמם הערבי (מסטבה). רעיון המסטבה רבץ בראשם של קריסטו וז׳אן קלוד במשך קרוב לחצי מאה אך הוא ייושם לבסוף רק אחרי מותה של ז'אן-קלוד. גובהה של המסטבה הוא כ־20 מטרים. היא מורכבת מ־7596 חביות צבועות המחוברות באמצעות פיגומים. בסיסה נעשה מפוליאתילן כדי שתוכל לצוף. שלושים ושניים עוגנים במשקל של שש טונות כל אחד מחזיקים אותה במקומה. החביות הוחזקו באמצעות מסגרת מפלדה. משקל המסטבה הוא כ-600 טונות והיא כיסתה כאחוז משטח האגם.

קריסטו צבע את דופן החביות באדום כחול וסגול חלמיתי כדי ליצור ניגודיות צבעונית עם האופק וניצל את השתקפות הצבעים על פני המים. האומן שהיה אז בן ה־83 בנה את היצירה כמעט לגמרי לבדו ומימן את הבנייה מכיסו. זו יצירתו הגדולה הראשונה ובדיעבד גם האחרונה על אדמת בריטניה. כמו בכל יצירותיו של קריסטו, גורם ההפתעה הדהים את העוברים ושבים שנותרו שמוטי לסת לנוכח המבנה העצום שהגיח ונעלם כלעומת שבא. זאת התחושה שאנו עשויים לחוש בהביטנו ביצירה של קריסטו וז'אן-קלוד, השתהות והלם אל מול ענק שמגיח לרגע...וחולף.

נתן.

תמונות: קריסטו, המסטבה, 2018, לונדון (© 2018 CHRISTO/WOLFGANG VOLZ)

 

https://www.lemonde.fr/arts/article/2018/06/20/christo-installe-un-mastaba-flottant-en-plein-milieu-d-hyde-park_5318340_1655012.html

 

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page