top of page

לאונרדו דה וינצ'י - דיוקן עצמי

עודכן: 6 באפר׳ 2023

בספרייה המלכותית של טורינו, שמור דיוקן ייחודי מאת לאונרדו דה וינצ'י. הוא נעשה סביב 1512 ונרכש על ידי מלך סרדיניה, קרלו אלברטו ב-1839.

לאונרדו דה וינצ'י, דיוקן של איש מזוקן, 1512-1515, גיר אדום על נייר, 33.3×21.4 ס"מ, הספרייה המלכותית של טורינו

עקב חשיפה ממושכת לאור השמש, סביבה לא תואמת ותחזוקה לקויה, הדיוקן ניזוק והתכלה. הנייר הצהיב והתמלא כתמים; וצבע הגיר האדום דהה. הוחלט לשמור את הדיוקן בכספת עם בקרת לחות, הרחק מקרני השמש ומעיניי הקהל כדי לייצב את מצבו. ב-2015 מחקר שנערך באוניברסיטה למדעי החיים שבוינה, הראה שחלקיקי ברזל שבאבק יצרו תגובה כימית על הנייר והצמיחו עליו פטרייה. ננקטו אמצעים נוספים לשימור הנייר ואפשר לקוות שהוא יחזיק 500 שנים נוספות.


מי הדמות בדיוקן? הקמטים שעל פניה, שערה הארוך וזקנה הלבן מצביעים על בגרות חוכמה וניסיון. האיש המבוגר לא מיופה - הוא אמיתי. הוא מסתכל קדימה והבעתו מפוכחת. הדמיון בין הדיוקן לבין דמותו של לאונרדו (כאפלטון) באסכולת אתונה (1509) של רפאל; איכות הטכניקה והשנים שבהן הוא צויר הובילו חוקרים להסיק שמדובר בדיוקן עצמי ובלעדי של לאונרדו דה וינצ'י. הרנסנס בישר את ההומניזם. תפיסה רעיונית, חברתית ופילוסופית אשר קידשה את הפרט בתוך המכלול. ההומניזם התאפיין בצמא וסקרנות בלתי נדלית לידע, ובחתירה לתבונה כמפתח להתפתחות אישית והתעלות אנושית.


ואכן, יש בדיוקן רמזים לאותה תפיסה חברתית מהפכנית. הקמטים שמעטרים את הפנים מצביעים על החוכמה של לאונרדו ומדגישים את ייחודיותו כפרט, כאדם בזכות עצמו. מצד שני, הדיוקן גם תואם את הייצוג המסורתי של דמות הפילוסוף בזמנו של דה וינצ'י. זקן חכם עם זקן לבן וארוך ומבט חמור ועמוק - זה תיאור אידיאליסטי. שתי הפרשנויות סותרות לכאורה האחת את השנייה ובכל זאת, שתיהן אפשריות: דה וינצ'י ההומניסט או הפילוסוף הנאור? ואולי זה בכלל לא לאונרדו דה וינצ'י. ב-1512, לאונרדו היה בן 60 והוא מת בגיל 67. והאיש בדיוקן נראה בן 80. מה נכון?


נתן.

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page