top of page

זביגנייב ליברה - לגו מחנה השמדה

השבוע שמונה באפריל, ציינו את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בחרתי להקדיש כתבה לנושא ברוח האומנות ולהתייחס ליצירה שנויה במחלוקת אך מעוררת מחשבה רבה.

מארז הלגו שבתמונה אינו אלא יצירתו של האומן הפולני זביגנייב ליברה (Zbigniew Libera). ב-1996 יצר ליברה שבע אריזות של לגו בגדלים שונים וכמעט זהות לאלה של החברה הדנית. הסמליל המפורסם התנוסס על-פני האריזה, העיצוב היה מוגמר ואופייני. אולם בתוך כל מארז לא המתין דגם של תחנת רכבת או אוניית שודדים אלא של מחנה ריכוז נאצי.

כל אבני הלגו היו מקוריות: שלדים מחויכים (שנלקחו מתוך מארז של שודדי-ים) בתפקיד האסירים, שומרי המחנה נלקחו ממארז של תחנת המשטרה. שתי האריזות הגדולות הכילו אבנים לבניית משרפה וצריפי מחנה מוקפים בגדר תיל עם שער ושני מגדלי שמירה. על-פני המארז הבינוני הודפס צילום של מחסן עם בגדים וחפצים אישיים שנלקחו מהאסירים. בארבע האריזות הנותרות היו בהתאמה אסיר שהוכה על ידי שומר, קבוצת אסירים מאחורי גדר תיל, מפקד המחנה ורופאים שמבצעים ניסויים על שלדי אסירים. סצנה של הוצאה להורג בתלייה, משרפות, גופות המועברות על ידי אסירים וגופות מושלכות לבור באדמה נראו בזו אחר זו.

ליברה הסביר שביצירתו הוא הקביל את מחנות ההשמדה למכניקה של אבני הלגו שהבנייה באמצעותן מושתתת על מערכת הגיונית קרה ושיטתית מאוד שבבסיס כל מבנה. חברת לגו, שתרמה את האבנים מחתה לאחר שנודע לה על אופי המיזם. התיק אף הובא בפני שופטים בפולין, אולם בלחץ דעת הקהל הדנית, נסוגו לגו מתביעתם.

ב-1996 הציג ליברה את יצירתו בתערוכת היחיד "מכשירים מתקנים" (Urządzenia korekcyjne) במרכז לאומנות עכשווית בטירת אויאזדובסקי שבוורשה. עם הצגתה התעוררה מחלוקת ורבים הוקיעו את ליברה ויצירתו בטענה שהאומן רידד את חשיבותה של השואה והוזיל אותה . אך אלו שצידדו בו טענו כי יצירתו אפשרה פרשנות שפרצה את גבולות תוכניות הלימוד החינוכיות שהתקיימו באותה העת. האמנם מדובר בתיאור אובייקטיבי?

ב-2002 הוצגה יצירתו של ליברה במוזיאון היהודי (The Jewish Museum) בניו יורק כחלק מהתערוכה Mirroring Evil: Nazi Imagingy / Recent Art. לצד יצירתו, הוצג מבחר יצירות עכשוויות של שלושה עשר אומנים, בעלי שם עולמי, שהשתמשו בדימויים שנקשרו גרמניה הנאצית והציבו אותם בהווה כדי לדון בשאלה: כיצד עשויים דימויים לעצב את תפיסת הרוע בימינו?

נתן. בתמונה: זביגנייב ליברה, לגו מחנה השמדה, 1996, שבעה מארזי לגו.

 

https://thejewishmuseum.org/exhibitions/mirroring-evil-nazi-imagery-recent-art#gallery

http://www.shabbat-goy.com/arbeit-macht-frei-et-lego-camp-de-concentration/

https://culture.pl/en/work/lego-concentration-camp-zbigniew-libera

https://theculturetrip.com/europe/germany/articles/inside-zbigniew-liberas-controversial-lego-concentration-camp/

 
27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page