top of page

ז'אק לואי דויד - מות מארה

עודכן: 10 במרץ 2023

יולי 1793 - המהפכן הצרפתי ז'אן-פול מארה נרצח באמבטיה שלו. מארה היה פיזיקאי, רופא, עיתונאי ופוליטיקאי ממולח. הוא נודע במזגו החם, בנאומיו החריפים ובפעולותיו החתרניות בעד המהפכה הצרפתית. בגלל מחלת עור, הוא בילה שעות ארוכות באמבטיית גופרית ולא הרבה לצאת מביתו; אך בנוצתו הוא השמיץ את כל יריביו, כמו חברי הפלג הפוליטי הז'ירונדיני שהיו בבאספה המחוקקת. ב-13 ביולי, הצעירה הז'ירונדינית בת ה-24, שרלוט קורדה, צעדה לביתו כדי להתנקש בו. אחרי שניסתה פעמיים להתקרב אליו אך כשלה, היא כתבה לו בערב מכתב. היא הכניסה אותו לכיס, הסתירה סכין מטבח במחוך ושמה פעמייה לביתו. בהגיעה לפתח הבית, היא דפקה בדלת וטענה שיש ברשותה מכתב עם מידע רגיש שעליה למסור למארה באופן אישי, ומארה מסכים לפגוש אותה -לבדו. כשנותרו לבדם, היא מסרה לו את המכתב הוציאה את הסכין מבין הבגדים ודקרה אותו בחזה - זו מכת המחץ.

ז'אק לואי דויד, מות מארה, 1793, שמן על בד, 128x165 ס"מ, המוזיאונים המלכותיים לאמנויות יפות, בלגיה

ז'אק-לואי דויד, שהיה צייר מפורסם וחבר של מארה, שמע על מותו הטראגי והחליט לתעד את רגע הרצח כדי לחלוק לו כבוד אחרון. דויד לא קימץ באמצעים. מארה נראה על ערש דווי. הוא מחזיק בידו את המכתב שקיבל משרלוט קורדה. על הקרקע מוטלת הסכין המגואלת בדם. הציור רווי בסמלים מהעולם הנוצרי. תנוחתו וזרועו הרופפת של מארה מדמות את רגע ההורדה מהצלב. גופו העירום מזכיר את גופת הַצָּלוּב. האמבטיה דומה בצורתה לארון מתים. הפצעים הפתוחים שמתחת לעצם הבריח משולים לסטיגמטות של ישו. מארה לא מתואר כמהפכן גרידא - הוא קדוש מעונה. דויד עבד במסורת הנאו-קלאסית, אבל הוא חרג ממנה ונתן לסצנה אופי על-זמני, דתי ומיסטי.


הוא השיל מהתמונה מרכיבים נאו-קלאסיים שגרתיים כמו תלבושות יקרות, קישוטים עתיקים או עיטורים ראוותניים. הוא הדגיש את קווי המתאר והשתמש בפלטת צבעים עשירה אך כמעט חדגונית. הוא השאיר את החלק העליון בציור ריק לחלוטין והניח את כל המשקל החזותי בתחתית כדי ליצור מתח ולמשוך את המבט אל הקורבן. דוד ניסה לעורר אמפתיה והוא פנה ביעילות לרגשות העמוקים ביותר של המתבונן, כדי להעיר בו (ובנו) את התחושה שהוא צופה במותו של קדוש מעונה. אך יותר מכול, נדמה שבאמצעות המכחול, דוד מוסר לנו, הקהל העכשווי, גרסה אישית, אגדית ומעט רומנטית של המהפכה הצרפתית.


נתן.

 

לצפייה בסרטון המלא, לחצו כאן

תכנים בלעדיים גם ב-Instagram, חפשו את Art in a Blink

 
229 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page