top of page

ז'אן-באטיסט גרז - הכד השבור

עודכן: 17 באפר׳ 2021

ז'אן-באטיסט גרז (Jean-Baptiste Greuze) נולד בעיר טורנוס (Tournus) שצרפת ב-1725. בגיל צעיר נשלח על ידי אביו ללמוד אצל הצייר שארל גרנדון בעיר ליון. בגיל 25 עבר גרז לפריז ולמד באקדמיה המלכותית לציור ולפיסול אצל שארל-ז'וזף נטואר. את ציורו המפורסם שעליו עבד בליון תחת הכותרת אב המשפחה מקריא את הברית החדשה לילדיו, נקנה בשנת 1755 על ידי הכלכלן ואספן האמנות אנז'-לורן לאליב דה ז'ולי.

לאליב דה ז'ולי הציג את היצירה וזיכה את גרז בהערכה בקרב הוגים חשובים של אותה התקופה שנחשפו אליה. הפילוסוף דני דידרו אפילו בירך את גרז על המוסר שהפגין ביצירתו שיצאה נגד קלילות הרוקוקו (סגנון אמנותי שרווח אז). גרז ביקש להמחיש את המידות הטובות כפי שאלו נתפסו בעידן הנאורות: כמשקל נגד לנהנתנות הרוקוקו. הוא תיאר נושאים בין השאר בהשראת כתביו של ז'אן-ז'אק רוסו כמו ז'ולי, או אלואיז החדשה ו-הוידויים שהדגישו רגשנות דרך מודלים ספרותיים של "ההתבגרות" "אב המשפחה" או "הצעירה החולמנית".

הכד השבור הוא אולי יצירתו הידועה ביותר. היא הוזמנה על ידי אספנית האמנות (ופילגשו של המלך לואי ה-15) הרוזנת מברי, ונשמרה בוורסאי עד למותו של המלך ב-1774. זה הציור היחיד של גרז ששמרה הרוזנת מאוספה הגדול שנמכר במכירה פומבית ב-1777. אחרי שהוצאה הרוזנת להורג ב-1793, נכנסה היצירה לאוספי המדינה. הדיוקן עשוי להיות משל לאובדן התמימות. בחזית עומדת צעירה עם עיניים גדולות, סרט סגול לראשה ופרחים בשיערה. בידיה פרחים שמתפזרים על שמלתה המחוספסת, כד סדוק תלוי על זרועה הימנית וברקע מזרקה עתיקה. תמימות, אכזבה, מה פשר הבעת פנייה? נושא הציור העמום (זה היה חדשני לתקופה) גרר ביקורת רבה כלפי גרז הואיל ולא אפשר מתן פירוש חד-משמעי. אולי רצה גרז לגעת בצופה ולעורר את הרגשו באמצעות תיאור של נושא שגרתי?

חרף הרגשנות היתרה (אפשר לומר קיטשית) ביצירה, ניכרים כישוריו הטכניים של גרז שהיה חלוץ של האמנות בתקופתו. לעומת הרוקוקו שייצג "חופש ונהנתנות אריסטוקרטית", גרז תיאר את המעלות הבורגניות. הרוקוקו היה ראי לעולם שמתפוגג, "הכד השבור" של גרז - עולם בהתהוות. נתן.

בתמונה: ז'אן-באטיסט גרז, הכד השבור, 1771, שמן על בד, 109x87 ס"מ, הלובר

 

https://www.tableauxcelebres.com/oeuvres/peinture/la-cruche-cassee.html

https://www.rivagedeboheme.fr/pages/arts/peinture-18e-siecle/jean-baptiste-greuze.html

 
14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page