top of page

הולביין - דיוקן של אן מקליווס

הנרי השמיני מלך אנגלייה התחתן שש פעמים. הוא התגרש בקושי רב מאשתו הראשונה קתרין מאראגון, ב-1531. חמש שנים מאוחר יותר, הוא הוציא להורג את אן בולין - אשתו השנייה. ואילו השלישית, ג'יין סימור, מתה כשילדה את בנם אדוארד ב-1537.

הנס הולביין, דיוקן של אן מקליווס, 1539, קלף על קנבס, 65x48 ס"מ, הלובר.

שנתיים מאוחר יותר, המלך כבר היה בן 49. הפירוד מהכנסייה הקתולית יצר קרע בין אנגלייה והאפיפיורות והיה חשש מפלישה רומית-קתולית לממלכה. הזמן דחק במלך והוא היה מוכרח למצוא מלכה. כדי לחזק את החזיתות, המדינאי ורוזן אסקס תומס קרומוול, המליץ לו להינשא לאן מקליווס (קלווה) בתו השנייה של יוהאן השלישי דוכס קלווה שבגרמניה. האחות הגדולה של אן הייתה נשואה ליוהאן פרידריך הראשון, הנסיך הבוחר מסקסוניה וראש הקונפדרציה הפרוטסטנטית בגרמניה. המלך הכיר בחשיבות של ברית עם דוכסות קלווה מפני שהיא הבטיחה לאנגלייה בעלי ברית חזקים במקרה של מתקפה רומית-קתולית בשטחה.


אבל הנרי השמיני לא ידע איך אן נראית. אז הוא שלח את צייר החצר שלו, הנס הולביין, לדוכסות קלווה כדי לקבל דיוקן שלה ולהתרשם. בציור, הולביין הדגיש את תווי הפנים של המיועדת. הוא צייר לה תלבושת מפוארת ועשירה: שמלת משי אדומה עם פנינים, עיטורים מזהב, תחרה וכיסוי ראש מסוגנן. המרקמים, והבדים מתוארים בפירוט רב. הולביין גם הבליט את הצללית על-פני הרקע הירוק והכהה והוא האיר את אן כמו בתמונת דרכון. הדיוקן סימטרי פשוט ונקי. אולי נקי מדי. פניה של אן חסרות הבעה וקרות, היא דוממת, צנועה ומשלבת ידיים. היא עדינה ומאופקת וכמעט חסרת חיים. הולביין צייר את אן בצורה הזאת כדי לעמוד על המעלות והעושר שלה.

אך כאשר המלך ראה את המיועדת לראשונה, הוא נרתע מהמראה שלה. אן גם הייתה בת 24 ותמימה, והוא היה כמעט בן 50, וחסר סבלנות. מסופר שהוא ניסה במשך ארבעה לילות לעבר אותה אבל לא הצליח לשמור על זקפה - בגלל חוסר המשיכה שלו כלפיה, לדבריו. הנישואין בוטלו כעבור שישה חודשים והשניים מעולם לא שכבו. המבוכה הייתה גדולה וכדי למנוע תקרית דיפלומטית הושג הסדר שהיטיב עם אן והיא נשארה על אדמת אנגלייה וחיה שם בתנאים טובים עד למותה ב-1557. והמלך נישא עוד פעמיים עד למותו ב-1547. האם סיבת הפרידה הייתה עניין של יופי בלבד? אן אמנם לא משכה את המלך אך ככל שהסיבות הפוליטיות שעמדו בלב הנישואין איבדו מחשיבותן, המלך שמלכתחילה לא שש להינשא לאן חיפש סיבות נוספות בשביל לבטל את הנישואין - חוסר המשיכה הייתה ככל הנראה אחת מהן.

נתן.

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page