top of page

גוסטב קורבה - הנואש

עודכן: 4 במאי 2023

באותה מסכה חייכנית שבה אתה רואה אותי, אני מתחבא בתוך צער, מרירות ועצב שנקשרים ללב כמו ערפד.

גוסטב קורבה נשא על נס את הריאליזם. הוא פרץ את גבולות האומנות האקדמית כששבר את החיץ שבין המבט והיצירה. בציורים רבים שלו הוא הדגיש את הממד המציאותי, וניסה לתעד אותה בנאמנות בדיוק מירבי. קורבה צייר את הנואש כשהיה בן 25. אך בשונה מציוריו הראליסטים האחרים, הרגש שעולה מהדיוקן הזה גובר על החזות המציאותית הכללית. על-פניו של קורבה מצטיירת הבעת מצוקה, אולי אפילו טירוף – הוא נראה מהופנט. האצבעות שלו נאחזות בקווצות של שיער, העיניים שלו פקוחות לרווחה, הנחיריים רחבים והפה פתוח למחצה. האם מצטייר בפנינו משוגע?

גוסטב קורבה, הנואש 1843־1854, שמן על בד, 45x55 ס”מ, אוסף פרטי

הצבעים והתנועות מסייעים בבניית המתח. הפנים חיוורות, השיער פזור ושרירי הפנים מתוחים. הרקע שומם ומבליט את האווירה התמהונית של הסצנה. הצבעוניות מדגישה את הקרבה הגשמית לקהל. נגיעות צבע לבנות יוצרות משחק של ניגודים בין השיער הכהה, העיניים והזקן. האור בוקע מהפינה השמאלית באופן שרירותי. כמו קרוואג'ו או רמברנדט, קורבה שיחק עם היחסים שבין האור והצל. הוא הבליט באמצעותם פניו והוא הפיג את תחושת המרחק שבינו לבין הקהל עד לכדי יצירת מרחב אינטימי עם הצופה. כדי להדגיש את אותה אינטימיות, קורבה שבר את מוסכמות הציור הקלאסי וצייר את הדיוקן לרוחב ולא לאורך; והוא הגביר את התחושה שהנואש מסתכל עלינו ממש.

גוסטב קורבה, המבועת, 1844, שמן על נייר, 61x91.4, הגלריה הלאומית, אוסלו

עם זאת, פניו שלוות ביחס לפנים של אדם במצוקה, וידיו מבוגרות בהרבה מגילו הממשי של קורבה. עולה השאלה: האם ייתכן שמדובר במצג שווא ולא במצוקה אמיתית? דיוקן אחר ולא גמור שקורבה צייר באותה התקופה, בשם המבועת, מזכיר את הנואש מבחינה חזותית ובכותרת. בשניהם, הידיים מוצגות בתנוחות מגושמות. בשניהם הדמויות נראות תמהוניות (אם כי המבועת תיאטרלי פחות). למרות שקורבה לא היה צייר רומנטי, האווירה הכללית בשני הדיוקנות נוצרה בהשפעת הציור הרומנטי. ואין דרך לדעת אם הכותרת מצביעה על הייאוש של קורבה או שמדובר בתרגיל תיאורטי, אבל המסר שעולה מהציור הוא מסר אישי: קורבה חושף בפניינו רובד אפל יותר בחייו. כפי שגילה לחברו אלפרד ברויאס: באותה מסכה חייכנית שבה אתה רואה אותי, אני מתחבא בתוך צער, מרירות ועצב שנאחזים בלב כמו ערפד.


נתן

 

לצפייה בסרטון המלא, לחצו כאן

תכנים בלעדיים גם ב-Instagram, חפשו את Art in a Blink

 
416 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page