top of page

ג'ף קונס, תערוכת ערך מוחלט

עודכן: 11 במרץ 2023

תל אביב - יוני-אוקטובר 2020


כשמדובר באומנות עכשווית ובפרט באומנות מן העשור האחרון, אני משתדלת לקחת את המוצג והנאמר בהקשרו ובערבון מוגבל. ג'ף קונס, צייר ופסל אמריקאי מזרם הנאו-פופ שהחל את דרכו בראשית שנות השמונים הוא אחד האמנים החיים החשובים ביותר בימינו. יש שיאמרו שאחד ממניעיו הוא שבירת המוסכמות – דבר שמתבטא לא פעם בהפרת זכויות יוצרים ובבילוי קבוע בבתי-משפט. שלא תטעו, הוא לא נרתע מכך.

תמונות מתוך תערוכת ערך מוחלט, ג'ף קונס, יוני 2020 (כל הזכויות שמורות לטאי זריהן)

על כתפי התערוכה "ערך מוחלט" שמוצגת בימים אלו במוזיאון תל-אביב, הונחו ציפיות רבות. היא הייתה אמורה להיות הצלחה מסחררת. אולם בעקבות מגפת הקורונה, פתיחת שערי התערוכה נדחתה ובוטלה הגעתו של קונס עצמו. בתערוכה עשירה צבעונית, מציג קונס דימויים שמוכרים לכל אדם, רובם מתקשרים לתקופת הילדות (לרוב של ילד מתרבות המערב) - מתנפחים, בובות, דמויות מפורסמות. האומן מבקש לעמוד על משמעות הילדות דרך עצמים מתנפחים, שמעצם היותם כאלו מלאים באוויר (לכאורה) ובמשמעות: זיכרונות שמעוררים רגשות אצל ילדים ומבוגרים כאחד. על-פני רוב עבודותיו בתערוכה משתקפת בבואתו של הצופה. בעזרת מרכיב זה מערב קונס את הצופה בעבודה ויוצר אצלו חוויה אישית שמתכתבת עם זיכרונות הילדות שלו.

בעבודותיו, משתמש האומן במקרים רבים בפלדת אל חלד ובגימור מראה וגורם לאחד החומרים הצפופים, הקשים והעמידים ביותר שנוצרו על-ידי האדם להראות רכים, אווריריים ועדינים כמו בובה מתנפחת. לתחושתי, המיצגים בתערוכה נושאים על גבם משמעות כבדה מידי ולעיתים מתאמצת, יש שיאמרו פופוליסטית. עם זאת, כצופה המגיעה מעולם החומר, היצירה והייצור, הצליחה התערוכה להדהים אותי. כאשר מנקים מהעצמים את המשמעויות שמתיימרים להלביש עליהם - הם משכנעים מאוד. יכולת העתקת המציאות לכדי עצמים תלת ממדיים, יכולת השכנוע והשליטה בחומר של קונס הן בלתי רגילות.

אודה ואומר שאותי הוא הצליח להטעות. אפילו ניגשתי לנציגה של המוזיאון כדי לברר על חומריות היצירה Hulk Rock שמזכירה צעצוע ומסתבר שמשקלה מוערך במאות ק"ג. בין אם מתחברים לעבודותיו ובין אם בוחנים את הפן החומרני שמבקש למשוך קהל, קונס עומד איתן כיציקת פלדה. האומן השנוי במחלוקת מבקש לשנות את השיח ולא ניתן להשתיק אותו.

כתבה: טאי זריהן, סטודנטית לעיצוב תעשייתי.

ערך: נתן ליפשיץ

 

אני גם ב-Youtube וגם ב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
22 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page