top of page

אמדאו מודיניאני

אמדאו מודיליאני נולד ב-12 ביולי 1884 בליבורנו שבטוסקנה במשפחה יהודית ספרדית. הוא צייר את הדיוקנאות הראשונים שלו בגיל 13. למרות שהמצב הכלכלי בבית לא היה מזהיר, אימו דחפה אותו לפתח את כישרונו האומנותי; וכשהיה בן 14, היא שלחה אותו לבית-הספר לאומנויות יפות של ליבורנו. הוא למד שם במשך שנתיים אבל הוא חולה בדלקת קרום הריאה. המחלה הסתבכה והפכה לשחפת והוא נאלץ לעצור את הלימודים.

אמדאו מודיליאני, דיוקן של ז'אן אבוטרן, 1919, שמן על בד, 92,3x54,5 ס"מ, מוזיאון אוהרה לאומנות, קוראשיקי, יפן

ב-1903, הוא נרשם לבית הספר לאומנויות יפות של וונציה והוא למד שם במשך שלוש שנים; ובינואר 1906, הוא עזב לצמיתות לפריז. הוא התגורר ברובע מונפרנאס שהיה המרכז של אומני האוונגרד של פריז והוא התמסר לפיסול באבן. במונפרנאס הוא פגש את הפסל קונסטנטין ברנקושי, התוודע לאומנות האפריקאית והם השפיעו מאוד על הסגנון שלו. מודיליאני היה מוכשר מאוד אבל היה לו אורח חיים הרסני. הוא שתה הרבה וצרך סמים. מספרים שכשהשתכר הוא נהיה אלים. ב-1909, הוא השחית ציורים של כמה חברים וגרם לשריפה אחרי שהצית משקה. לא פעם מצאו אותו מעולף ומבוסם בעגלות אשפה אחרי ערב של שתיה כבדה. הוא מכר דיוקנאות תמורת כמה פרוטות והוא היה קונה בהן אלכוהול. לעיתים, הוא שירבט איורים ללקוחות תמורת כוס יין. מצבו הבריאותו, שכבר היה רופף, התדרדר כל כך עד שהוא נאלץ להפסיק לפסל ולהתמקד בציור בלבד.


ב-1916, הוא פגש את סוחר הציורים לאופולד זבורובסקי ושנה מאוחר יותר, זבורובסקי שנהיה הסוכן שלו הקים תערוכה בפריז עם יצירותיו. זאת הייתה התעורכה היחידה והבלעדית של מודיליאני. אבל באירוע הפתיחה מפקח משטרה הגיע למקום ודרש להוריד מהקיר יצירות של נשים מעורטלות מפני שהיו להן שערות ערווה. הציורים הורדו מהקירות ושום יצירה לא נמכרה. בינואר 1920, האלכוהוליזם גבר בסופו של דבר על מודיליאני והוא נפטר בגיל 35 מדלקת שחפתית של קרומי המוח. יומיים מאוחר יותר, אשתו ואם בתו, האומנית ז'אן אבוטרן, שהייתה בהריון בחודש השמיני, קפצה מהחלון אל מותה מרוב ייאוש. הזוג הותיר פעוטה בת שנה וחודשיים והיא נשלחה לאיטליה אל סבתה ודודתה.

נתן

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 

18 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page