קלימט - הנשיקה

Der Zeit ihre Kunst. Der Kunst ihre Freiheit...

בשלהי המאה התשע-עשרה, הייתה וינה מוקד לשינויים כלכליים וחברתיים שעיצבו את פניה באופן חסר תקדים. הקיסר פרנץ יוזף הראשון (Franz Joseph I of Austria) פעל כדי להפוך את העיר לליבה הפועם של האימפריה האוסטרו-הונגרית. הוא ריכז בה את הממשל, הרס את חומות העיר, הפחית את גובה המכס והורה על מיסוי אחיד. הוא גם נטל חלק בהקמת אוניברסיטת וינה ומיצב את העיר כמרכז הכלכלי, האומנותי והמדעי של האימפריה. בתוך אותה הבועה צמח האומן האוסטרי גוסטב קלימט (Gustav Klimt). בתחילת דרכו, היה קלימט אומן אקדמאי וחסיד של מודל היופי היווני. אולם בשנות התשעים של המאה ה-19 התוודע לסימבוליזם ולאימפרסיוניזם הצרפתי שעיצבו את אופי יצירתו. אחרי מות אחיו ב-1892 החלו יצירותיו להשתנות. קלימט שנפתח לסגנונות חדשים, דלה השראה רבה מהאומנות המצרית, הבבלית-אשורית, הביזנטית, ואפילו בהשראת האומנות היפנית. אבל השינוי הבולט ביותר שמזוהה עם קלימט הופיע דווקא ב-1902, בעקבות טיול שערך ברוונה שבאיטליה. האומן כה התרשם מהפסיפסים הביזנטיים המוזהבים שראה במקום, עד שהחליט לשלב את צבע הזהב, נייר הזהב ועלי הזהב בעבודותיו. היצירה שמבטאת את הבשלות בסגנונו באופן מובהק היא כנראה 'הנשיקה' (The Kiss). צבע הזהב שוטף את פני הבד הריבועי ועוטף את שתי הדמויות בזוהר גדול שמשווה ליצירה תדמית ארוטית. הצבע בלתי נפרד מהציור - הוא מגבה את הדמויות ומבליט אותן. הפרחים מוסיפים לבידוד הדמויות במעין מרחב מקביל, קפוא, נצחי. האינטימיות בין שני האוהבים עמוקה. היא כורעת, עפעפיה סגורים - היא מתמסרת לו בתשוקה והוא עוטף אותה ברוך. פניהם צמודים, ידיהם שלובות. גופם עטוף בבדים שמעוטרים בצורות מורכבות שמשתנות כמו פסיפס. הזהב שיחק ביצירה תפקיד לא מבוטל: באמצעותו הצליח האומן לחבר בין שני עולמות: גשמי ורוחני. צבע הזהב מקושר במהותו דווקא לחפצים יקרי ערך. אך קלימט השתמש בו כדי לתאר מיניות, אירוטיקה, רגש, ואולי קדושה – באמצעותו, הוא הפיח בדמויות הדוממות חיים. אם כי השימוש בזהב הוא רק אחד ממאפייניי יצירתו הייחודית והענפה של גוסטב קלימט. כמשב רוח רענן, התפרץ האומן האוסטרי לקדמת הבמה, ניער את האבק והתווה דרך. ביצירתו, העניק קלימט השראה לדורות רבים של אומנים, גם זמן רב אחרי לכתו, והשאיר חותם בעולם האומנות שמלווה אותנו עד ימינו. נתן. בתמונה: גוסטב קלימט, הנשיקה, 1908-1909, שמן ועלי זהב על בד, 180x180 ס"מ, ארמון בלוודר, וינה.

 

https://egonschielethanatos.wordpress.com/tag/klimt/

https://mapetitehistoiredelart.com/2015/05/14/le-cycle-dor-klimt/

https://www.youtube.com/watch?v=RGs1eCGb4vw&t=134s

Durant, Nadège. . Gustav Klimt et la sensualité féminine : Entre symbolisme et Art nouveau. 50 Minutes, 2014. Accessed January 3, 2021. ProQuest Ebook Central.

 

#gustavklimt #klimt #thekiss #artinablink #artnouveau #19thcentury #lebaiser #belvedere #vienna #הנשיקה #גוסטבקלימט #גוסטב #אר_נובו #המאה_ה19 #וינה #ססשן #Secession #קלימט #אומנותכהרףעין

13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול