מיכלאנג'לו - הקפלה הסיסטינית

בראשית המאה ה-15, רומא ירדה מגדולתה והחלה להתנוון. שכונות רבות נהיו מסוכנות מדי. ואומנים, אנשי רוח ומדענים שונים שפקדו אותה בעבר - העדיפו לפקוד יעדים אחרים. האפיפיור סיקסטוס הרביעי (Sixtus IV) ששאף להשיב עטרה ליושנה הקים בעיר את הספרייה האפוסטולית של הוותיקן כדי למשוך את האינטלקטואלים של אז, והורה על בניית הקפלה האפיפיורית החשובה ביותר שנראתה ושתקרא על שמו: הקפלה הסיסטינית (The Sistine Chapel).

התקרה הקמורה של הקפלה עוטרה ראשית על ידי פיירמטאו דה אמליה (Piermatteo da Amelia) שעיטר אותה בשמיים זרועי כוכבים. אולם סדק בתקרה גרם לה להתפורר. האפיפיור יוליוס השני (Julius II), יורשו של סיקסטוס, החליט לעטר אותה מחדש. ולביצוע המלאכה, קרא לאחד האומנים המבוקשים בתקופתו: מיכלאנג'לו. האומן סירב תחילה לקבל את העבודה, אך נעתר לבסוף כשהאפיפיור העקשן הסכים לתת לו יד חופשית.

מיכלאנג'לו בנה פיגום אופקי כדי לא להפריע לקיום הטקסים באולם והתחיל - ממרום עשרים ואחד מטרים - לצייר קטעים מתוך ספר בראשית. זה היה הפרסקו הראשון שעליו עבד ובשלבים הראשונים ביקש סיוע בביצוע המלאכה. אך כשהטמיע את הטכניקה, הוא לקח את המושכות לידיים ונפטר מעוזריו.

הסדרה מתחילה בסצנת הפרדת האור והחושך, וממשיכה בבריאת האדם ופרקים נוספים כמו הגירוש מגן העדן, המבול ואחרות. רגע המגע בין אלוהים לאדם הוא אולי אחת הסצנות הידועות בתולדות האומנות. אולם, עיטורים רבים לא היו פרי ידו של מיכלאנג'לו: אחרי מותו של האומן, סדק נוסף גרם לניתוק הטיח שעליו נצבעו אצבעותיו של אדם - והיה זה דומניקו קרנוואלה (Domenico Carnevale) שצייר מחדש את פיסת התקרה הקטנה.

מיכלאנג'לו עבד על הפרסקו ארבע שנים עד להשלמתו (למעט שנה אחת שבמהלכה שבת במחאה על מוסר התשלומים הגרוע של האפיפיור) והתקרה כללה מאות דמויות, מסגרות והמדליונים. באוקטובר 1512 ארגן האפיפיור משתה והצגה, ואחריהם נכנסה לקפלה תהלוכה שהורכבה משבעה-עשר חשמנים ובראשם האפיפיור. מיכלאנג'לו ואחרים נכחו באירוע החניכה - וכולם התפעלו מיצירת המופת שזה עתה הושלמה.

כל עיטורי הקפלה הסיסטינית היו ייצוגים מן המקרא: התקרה הציגה את נקודת המוצא בספר בראשית. והקירות סיפרו את עלילות משה וישו. אלו עוטרו ב-1481 על ידי צוות ציירים, לרבות גירלנדאיו (Domenico Ghirlandaio) ובוטיצ'לי (Sandro Botticelli) בהנחיית פייטרו פרוג'ינו (Pietro Perugino). העיטורים נחתמים בסצנת יום הדין האחרון המשתרעת על-פני הקיר ברוחב של 180 מ"ר שמאחורי מזבח הקפלה. מיכלאנג'לו עבד על העיטורים ב-1534, לבקשת האפיפיור קלמנט השביעי (Clement VII) כשכבר היה בן קרוב לשישים. הפרסקו הושלם בדיוק 29 שנים אחרי תקרת הקפלה: ב-31 באוקטובר 1541.

יום הדין האחרון מתאר את ביאתו השנייה של ישו ביום הדין, כמתואר בחזון יוחנן (פרק כ'). על הקיר נראית דמותו של ישו וסביבו מקובצים הקדושים. מיכלאנג'לו ביטא בפרסקו החדש היבטים אישיים באמצעות הדמויות שתיאר כאנשים בני זמנו: משמאל, ברתולומאוס הקדוש שמחזיק עור אנושי בידו.

פניו הן של משורר חצר שמתח ביקורת על מיזם הקפלה שהיה גס ואלים מדי לטעמו. מיכלאנג'לו שנצרב מאוד מהביקורת תיאר את עורו הקלוף בידיו של המשורר. ככל שיורדים בפרסקו, כך מתקרבת שעת הדין. בפינה השמאלית התחתונה של הפרסקו, המתים קמים מקבריהם כדי להישפט. מימין הארורים, המוקצים לגיהינום נהדפים על-ידי שדים. זאת יצירה עשירה בפרטים חזותיים ובזאת גם גדולתה: הדמויות, כיאה למיכלאנג'לו שריריות, בולטות אלוהיות?

אולם בעקבות ועידת טרנט (The Trent Council) שהניעה את במהלך המאה ה-16 את הרפורמה הקתולית, התקבלה ההחלטה להלביש את כל הדמויות העירומות בפרסקו. המשימה הופקדה בידי ידידו של מיכלאנג'לו, דניאלה דה וולטרה (Daniele da Volterra), שצייר ארבעים ואחד כיסויים על הפרסקו המקורי, שנה אחרי מותו של האומן.

עוד בחייו, מיכלאנג'לו הזקן והעייף סירב להעתר לבקשה: "אמרו לאפיפיור שקודם עליו להעביר רפורמה בעולם כולו...ורק אחר-כך אולי תתבצע רפורמה ביצירות."


נתן.

בתמונה א': מיכלאנג'לו, בריאת האדם, 1512, פרסקו, 280×570 ס"מ, תיקרת הקפלה הסיסטינית.

בתמונה ב': מיכלאנג'לו, יום הדין האחרון, 1536-1541, פרסקו, 12×13.7 מ', הקפלה הסיסטינית.

בתמונה ג': מיכלאנג'לו, פרט מתוך יום הדין האחרון, ישו.

בתמונה ד': מיכלאנג'לו, פרט מתוך יום הדין האחרון, ברתולומאוס הקדוש מחזיק בעורו של מיכלאנג'לו.

בתמונה ה': מיכלאנג'לו, פרט מתוך יום הדין האחרון, המקוללים.

בתמונה ו': הקפלה הסיסטינית.

 

Culture Prime : https://fb.watch/1J9QvEFKO8/

Freedberg, Sidney J. Painting in Italy, 1500–1600, 3rd ed. Yale: Yale, 1993.

 

#מיכלאנגלו #הקפלההסיסטינית #קפלהסיסטינית #וותיקן #בריאתהאדם #יוםהדיןהאחרון #פרסקו #רנסנס #אפיפיור #אומנותכהרףעין #thecreationofadam #renaissance #artinablink #fresco #michelangelo #thesistinechapel

48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול