יוהאנס ורמיר, יוצקת החלב

יוהאנס 'יאן' ורמיר (Johannes Vermeer) פעל לאורך המאה ה-17. בחייו צייר ורמיר שלושים יצירות ידועות, מתוכן שלוש מתוארכות... ורמיר צייר ברוח תקופתו ובהשראת רעיו, אך הוא נבדל ביכולותיו הטכניות הגבוהות ובעבודתו ובשיפור השתקפות האור על-פני דמויות ועצמים שונים.

בהשראת בני תקופתו ובין השאר הצייר פיטר דה-הוך שהתמחה בתיאור חללי פנים וחוץ, תיאר ורמיר סצנות יום-יומיות ופישט אותן. הוא השיל מהן דמויות, עצמים ומקורות אור כדי להעמיק במועט. ורמיר צייר את דמויותיו מהתבוננות ולאו דווקא מרישומים (כפי שהיה נהוג אז) ונוכח שהחלקים המוארים ביותר שנקלטים בעין מזכירים נקודות בהירות. כדי לתאר את אותם אזורים בהירים, צייר בשיטת נקודות שהקפיד להפריד בבירור האחת מהשנייה (כמעט כמו פיקסלים), ובכך הדגיש את עוצמת האור וחדותו (טכניקה שהזכירה את אופן העבודה של הפויינטיאליסט הצרפתי ז'ורז' סרה, מאתיים שנים מאוחר יותר).

מצוינותו הטכנית של ורמיר התבטאה גם בתיאור הפרטים הקטנים - מפגן של יכולות שנראה ביצירה יוצקת החלב (1657-1658): מקור האור בציור בוקע מהחלון השמאלי ונשפך על המטפחת הלבנה, על מצחה וגופה של היוצקת. לעומתם, חלקו השמאלי של הקיר בפאתי החדר והקיר השמאלי נותרים חשוכים. הצייר לא פסח על הפרטים הזניחים ותיאר למשל מסמר נעוץ בקיר שמעל לראשה של הצעירה. למרות תשומת הלב הרבה של האומן, ציין האוצר ארתור ווילוק בספרו Vermeer and the Art of Painting מספר פרטים חריגים: ורמיר מתח פס לבן שהדגיש את קווי המתאר לאורך פלג גופה השמאלי של היוצקת, חלקה המואר הובלט על רקע הקיר. אך צדה המוצל צוייר גם הוא על רקע בהיר (מה שלא ייתכן במצב דומה במציאות) - אולי הייתה זו בחירה אומנותית? כדי למקד את מבט הצופה במרכיבי היצירה השונים השתמש ורמיר בתכסיס נוסף: הוא כיוון את מבטנו דווקא אל זרזיף החלב שנשפך מהכד. לשם כך טשטש את הטבע הדומם שבחזית (הלחם, הסלסילה) ובכך יצר תחושת תנועה מתוך...עצמים דוממים. עם זאת ניצבה בפניו בעיה; למרות שהטיב ללכוד את האור ולתאר אותו באופן כמעט גשמי שטרם נראה כמותו, דמויותיו שעסקו במלאכת חול נראו קפואות וחסרות חיים. כדי לעקוף את המכשול, מצא האומן שיטה פשוטה: הוא ביקש מהדוגמניות והדוגמנים לעסוק במלאכה שלא דרשה תנועה רבה, כמו עמידה, כתיבה, יציקת חלב או קריאת ספר וכך הפיח בהן חיים...

נתן.

בתמונה: יוהאנס ורמיר, יוצקת החלב, 1657-1658, שמן על בד, 45.5x41 ס"מ, הרייקסמוזיאום, אמסטרדם.

 

Wheelock, Arthur. Vermeer and the Art of Painting, 1995.

https://www.youtube.com/watch?v=shV4WA-nRjM&t=160s

 

#ורמיר #יוצקתהחלב #אמנותכהרףעין #יוהנסורמיר #הולנד #אמנותכהרףעין #themilkmaid #vermeer #artinablink #artinablink

44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול