גוסטב קורבה - הנואש

עודכן: 14 ביוני 2021

באותה מסכה חייכנית שבה אתה רואה אותי, אני מתחבא בתוך צער, מרירות ועצב שנקשרים ללב כמו ערפד. (גוסטב קורבה)

מנושאי הדגל של זרם הריאליזם, גוסטב קורבה (Gustave Courbet) אתגר את ציירי האומנות הקלאסית האקדמית כששבר את החיץ שבין היצירה למבט. ביצירות רבות שלו, מושם דגש על הממד המציאותי, לאו דווקא לשם ייפוי או האדרה ויותר כתיעוד וייצוג מצב באופן שנאמן למציאות. את הנואש (Le désespéré) צייר קורבה בגיל 25. מדובר באחד הדיוקנאות העצמיים הדרמטיים והמסתוריים ביותר שלו. על-פני הדמות מצטיירת הבעת מצוקה, אולי אפילו טירוף – עיניו פקוחות לרווחה, נחיריו רחבים, פיו פתוח למחצה, ידיו נאחזות בחוזקה בראשו כאילו היה מהפנט. האמנם מדובר באדם מעורער?

הצבעים והתנועות מסייעים בבניית המתח. הפנים חיוורות, השיער פזור ושרירי הפנים מתוחים. הצעיף גולש אל חלל הצופה. הרקע השומם הבליט את תימהוניותה של הדמות. הצבעוניות מדגישה את הקרבה הגשמית שבין הנואש לקהל, נגיעות הצבע הלבן יוצרות משחק של ניגודים בין השיער הכהה, העיניים והזקן. האור בוקע מהפינה השמאלית באופן שרירותי. כמו קרוואג'ו (Caravaggio) או רמברנדט (Rembrandt) לפניו, שיחק קורבה עם האור והצל. באמצעותם הוא הבליט את דמותו, הפיג את תחושת המרחק שבינו לבין הקהל עד לכדי יצירת מרחב אינטימי. גם פורמט הציור היה מהפכני. למרות שקורבה לא היה הראשון לחרוג ממוסכמות המדרג הקלאסי, הבחירה לצייר דיוקן לרוחב נחשבה אז לדבר חריג. אך המעשה הנועז תרם לתחושה כי הנואש מסתכל עלינו.

עם זאת, פניו של הצעיר נראות הרמוניות ביחס לאדם במצוקה והידיים מבוגרות בהרבה מכאלו של אדם צעיר. מה פשר הדבר. האם ייתכן כי הייאוש שעל פניו אינו אלא מצג שווא? דיוקן נוסף (ולא גמור) של קורבה בשם "המבועת" (Le fou de peur), נעשה באותה התקופה, ומזכיר הן בכותרת והן בנושא את "הנואש". בשניים, הידיים מוצגות בתנוחות מגושמות ומפנות את תשומת הלב לייחודיות הסצנה. גם הבעתו ותנוחתו של "המבועת" מזכירות בלבול יותר מפחד ממשי וגם הוא מוגדר על-ידי ההיבט התיאטרלי שלו. אולי קורבה ניסה להדגיש את קווי האישיות והרגש יותר מלתאר דמות מציאותית כדי לזעזע וליצור עניין?

נתן.


1. גוסטב קורבה, הנואש 1843־1854, שמן על בד, 45x55 ס”מ, אוסף פרטי.


2. גוסטב קורבה, המבועת, 1844, שמן על נייר, 61x 91.4, הגלריה הלאומית, אוסלו.

 

Moran, Claire. “Theatricality, Irony and Artifice in Gustave Courbet's Self-Portraits.” Journal of romance studies 13.2 (2013): 41.

 

#קורבה #הנואש #אומנותכהרףעין #המבועת #דיוקן_עצמי #courbet #artinablink #renaissance

108 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול