top of page

יאן ורמיר - יוצקת החלב

עודכן: 30 באפר׳ 2023

יוצקת החלב היא בין היצירות המוכרות ביותר של הצייר ההולנדי מתקופת הבארוק, יאן ורמיר. גם כאן, ורמיר מתאר סצנה מחיי היום-יום אבל זו בין הפעמים הראשונות שבהן הוא הציב דמות בודדת בתוך חלל סגור.

יאן ורמיר, יוצקת החלב, 1657-1658, שמן על בד, 45.5x41 ס"מ, הרייקסמוזיאום, אמסטרדם

אור נכנס מהחלון ומאיר את החדר באור רך. סל נצרים וכלי מפליז תלויים על הקיר משמאל. מימין, מחמם רגליים ובתוכו כלי מטרקוטה עם גחלים מונחים על הרצפה. מאחוריהם, אריחי קרמיקה תוצרת דלפט - עיר הולדתו של ורמיר - ועליהם ציורים של קופידון. למעט האריחים, החדר נקי מעיטורים. אבל הוא לא חף מפגמים. החורים שבקיר חושפים את הלבנים ומצביעים על מסמרים שנשלפו ממנו, למעט שני מסמרים שעוד נעוצים בקיר. המסמר העליון מטיל צל שלא תואם את כיוון האור. אולי יש מקור אור נוסף שמאיר את החדר?


יוצקת החלב עומדת בחזית. האור מהחלון מאיר אותה ומעטר את המצח שלה בנקודות מבריקות קטנטנות. היא מוזגת חלב לכלי חרס וכאילו לא ערה למבט שלנו. לא יודעים מי היא, אבל ורמיר רצה שנתמקד בה. הוא תיאר אותה מנקודת מבט נמוכה כדי שנסתכל עליה מלמטה ונקבל את התחושה שהיא גדולה ומרשימה. הוא גם הוסיף פס לבן לאורך הצללית שלה מימין כדי להבליט אותה על פני הרקע. אבל כדי לוודא שבאמת נתמקד בה, ורמיר השאיר את הרקע חדגוני והתרכז בבגדים שלה. הלבוש שלה מסורתי, השרוולים המקופלים חושפים זרועות חסונות ועובדות. גווני הבגדים שלה צדים את העין שלנו: היא משתהה על המחוך הצהוב והשרוולים הירוקים, יורד לעבר הסינר הכחול אולטרה-מרין עד למטלית הכחולה שעל השולחן.


נתרחק ונתבונן שוב בציור השלם: החלון תוחם את שדה הראייה משמאל. הקווים החדים שלו מתכנסים אל הקיר ומאלצים את העין להצמד למרכז. האור מהחלון מאיר את יוצקת החלב, הוא מדגיש את התנועות הבטוחות והשגרתיות שלה, את המבט הממוקד שלה ואת הבגדים שלה. מהם ועד לזרזיף החלב שנשפך מהכד, הדרך קצרה. כלי החרס מזוגג ובוהק. נקודות אור קטנטנות מרצדות עליו, על חתיכות הלחם היבש ועל קרום הלחם שבסל. זה אולי התכסיס הגדול ביותר של ורמיר. הוא מנתב את המבט שלנו בשלבים, וכמו מזמין אותנו להיכנס לציור צעד צעד דרך תחנות, עד שהציור מתבהר. העיקר מעולם לא היה היוצקת, אלא האור שנשפך על השולחן ומאיר את הלחם והחלב באלפי ניצוצות. זו לא סצנת יום-יום. אלא טבע דומם סמוי בתוך סצנה יום-יומית - ציור בתוך ציור.


נתן

 

תכנים בלעדיים ב-Youtube וב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
132 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page