top of page

ארנולד בוקלין - אי המתים

עודכן: 1 באפר׳ 2023

אי המתים היא סדרה של חמישה ציורים. מאת האומן הסימבוליסט השוויצרי ארנולד בוקלין בין השנים 1880-1886 (הגרסה הרביעית נהרסה במלחה"ע השנייה). על הבד נראה אי בלב ים וסירה קטנה ששטה עד אליו. בתוך הסירה עומדת דמות עטופה בתכריכים ושייט שמשיט את הסירה לעבר מפרץ.

ארנולד בוקלין, אי המתים (גרסה ג'), 1883, שמן על בד, 80x150 ס"מ, האלטה נאציונלגאלרי, ברלין

על האי, חצר מוצלת, סלעים תלולים וברושים גבוהים - עצים שמאפיינים בתי עלמין. הברושים מחזקים את אווירת המוות ומשרים תחושת בדידות ומסתורין גדולה. באפריל 1880 ארנולד בוקלין עבד על הגרסה הראשונה של האי ועוד לא היו בה הסירה והדמויות. עד שבאחד הימים, לקוחה בשם מארי בְּרִנָּה הגיעה אליו לסטודיו כדי לבצע הזמנה: "ציור שייתכתב עם ממד החלום." כשהיא ראתה את 'אי המתים' היא ביקשה מבוקלין שהציור שיעשה עבורה יזכיר את האי מבחינת האווירה, ובוקלין צייר בשבילה את הגרסה השנייה. אבל לפני שהוא השלים אותה, גב' ברנה ביקשה שיוסיף לציור סירה ששטה לעבר האי ובתוכה שייט ודמות מכוסה בתכריכים. בוקלין שאל אותה על פשר התוספת והיא ענתה שהיא התאלמנה ושהיא עומדת להינשא שוב. אבל רגע לפני שדף חדש נפתח בחייה, היא הייתה רוצה למסור מחווה אחרונה לבעלה המנוח ולצייר אותו במסעו האחרון אל מקום מנוחתו. הסיפור נגע מאוד בבוקלין והוא החליט להוסיף את הסירה והדמויות בגרסה הראשונה ובכל יתר הגסאות.

ארנולד בוקלין, אי המתים (גרסאות א',ב', ד')

האי המסתורי ממוקם במרכז הסצנה. ההרים והברושים סוגרים אותו ומבודדים אותו. כאילו שמדובר במקום קדוש, רחוק ובלתי נגיש. האופק הפתוח חושף את הריק ומגביר את תחושת הבדידות הכללית בציור. הדמויות בסירה מאזנות את הנוף. נקודת המגוז מתרכזת בהן. הן נראות כמו נקודות לבנות ובוהקות ברקע הכהה והמאיים. בוקלין היה בקי במיתולוגיה היוונית ואפשר לראות אזכורים שלה ביצירות שונות שלו. קל להסיק שהאי המסתורי הוא משל למסע המיתולוגי של הנשמה לעולם הבא. אולי האוחז במשוטים הוא כארון, השייט המיתולוגי, והוא מוביל את המנוח לאורך נהר הסטיקס עד להאדס?


נתן

 

אני גם ב-Youtube וגם ב-Instagram,

חפשו את Art in a Blink

 
159 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page