תמרה דה למפיקה (Tamara de Lempicka) נולדה בפולין ב־1898 לבוריס גורסקי - יהודי מרוסיה ולאם פולנייה. את ילדותה בילתה בסביבה אמידה בין סנט פטרסבורג, ורשה ולוזאן. ב-1914 אילצה אותה המלחמה להשאר בסנט פטרסבורג והיא נרשמה לאקדמיה לאמנויות. שנתיים מאוחר יותר, נשאה לעורך דין צעיר פולני, בשם תדיאוש למפיצקי (1888-1951). המהפכה הבולשביקית ב-1917 ערערה את חיי הזוג, ואחרי מעבר דרך קופנהגן הגיעה דה למפיקה לפריז, שם מצאה מקלט אצל בני דודיה וניסתה את מזלה כציירת.
יצירתה הפוריה זיכתה אותה להצלחה רבה בקרב הבוהמה הפריזאית שהייתה צמאה לסגנון המודרני. למפיקה גם נודעה במודלים העירומים והחושניים הרבים שציירה - לפעמים דגמנו עבורה אנשים שפגשה ברחוב. 'העלמה בירוק' היא אולי ציור הדגל שלה והחותם לסגנונה. מתוארת צעירה בשמלה ירוקה בהירה, כפפות לבנות וכובע לבן רחב שוליים. השמלה מבליטה את החזה והקימורים שלה. הקווים החדים שמרכיבים את גופה ואת הרקע אופייניים ליצירות רבות של דה למפיקה ונותנים תחושה שהדמות עשויה מקיפולי נייר. בעוד שהשילוב הצבעוני של הגוונים הבהירים משווה לה מראה מודרני - אפילו חושני.
הקשרים החברתיים שיצרה האומנית סייעו לה להתקדמם ולזכות בפרסום, וההצלחה לא איחרה לבוא. ב-1928 התגרשה מבעלה וכעבור 4 שנים נוספות, נישאה בשנית, לברון ראול קופנר (1886-1961). אך המעבר מגירושין לנישואין התקיים בצל משבר אמנותי שפקד אותה והאט את קצב תפוקתה. לפני פרוץ מלחה"ע השנייה ב-1939, ברחה דה למפיקה מפריז ומשם לקליפורניה. היא השאירה מאחוריה את הקריירה הענפה שלה ויצירתה המגוונת כל-כך נשכחה מעט. בהמשך התגוררה הציירת גם בניו יורק וביוסטון וסיימה את חייה במקסיקו ב-1980.
לכל אורך שנות יצירתה, ידעה תמרה דה למפיקה לחדש בסגנונה ברוח התקופה, מקוביזם ועד להשפעה איטלקית רנסנסית, היא יצרה סגנון משולב שהבדיל אותה מרעיה. למרות שירדה לתהום השניה בשנות הארבעים, חזרת האר-דקו לתודעה ולאופנה בשנות ה-70 אפשר לרבים להחשף שוב ליצורתיה ודה למפיקה זכתה לעדנה מחודשת ויצירתה מעוררת עניין שלא פסק עד ימיינו.
נתן.
בתמונה: תמרה דה למפיקה, העלמה בירוק, 1927־1930, שמן על דיקט, 61,5x45,5 ס”מ, מרכז פומפידו, פריז.
Bade, Patrick. Lempicka. Parkstone International, 2006.
Comments