לא בטוחים מי הזמין את הבתולה, ישו הילד ואנה הקדושה מלאונרדו דה וינצ'י. אולי הפטרון שלו לואי ה-12, מלך צרפת. אולי רפובליקת פירנצה. אולי דה וינצ'י צייר את הסצנה מיוזמתו ורק מאוחר יותר היא הגיעה לידיו של המלך. דה וינצ'י לעולם לא ישלים את היצירה והיא תימכר ב-1518, שנה לפני מותו, לפרנסואה הראשון מלך צרפת.

לאונרדו דה וינצ'י, הבתולה עם הילד ואנה הקדושה, 1503, ציור שמן על לוח צפצפה, 168x130 ס”מ, הלובר, פריז
הציור דתי ואופייני לתקופה: אנחנו רואים את סבתא אנה, אימא מריה, ישו והשה ברגע אינטימי. נמצאו רישומי הכנה רבים. בסקיצה הידועה ביותר - 'הברלינגטון האוס', אפשר לראות שהדמויות יוצרות צורה של טרפז. אנה זוקפת אצבע, המבטים לא נפגשים ובן דודו של ישו, יוחנן, תופס את מקום הכבש. מרישום לרישום, יוחנן יעלם, הכבש יופיע והקומפוזיציה תשתנה מטרפז לצורת משולש. כדי ליצור תחושת מרחב בגרסה הסופית, לאונרדו בנה פרספקטיבה אווירית, זאת אומרת שהוא טישטש את הרקע וריכך את הצבעים ככל שהנוף מתרחק מאיתנו.
בחזית, לאונרדו הציב בחזית את המשפחה הקדושה על סף תהום. אנה מרכזת בקודקוד שלה את כל התנועה. היא עמוד התווך של הציור והדמויות נשענות עליה. בתה מריה יושבת על הברכיים שלה ונוצרת המשכיות הרמונית בין הכתף של אנה והגוף של מריה. היא מחזיקה את ישו הקטן. הדמויות יוצרות מעין צורת פירמידה. המשולש משחק תפקיד כפול: הוא מגדיר את ההיררכיה בציור ומחלק אותה למדרג של גילים וחשיבות: אנה היא הגזע, מריה יוצאת מתוכה כמו הענפים וישו הוא הפרי שתכף "ייקטף".

לאונרדו דה וינצ'י, רישום של הבתולה עם הילד ואנה הקדושה (סקיצת הברלינגטון האוס), הנאשיונל גלרי
הפירמידה גם מקרקעת את הדמויות ויוצרת איזון בעין המתבונן. היא מאפשרת לנו להתמקד בעיקר. כך שכאשר נביט בדמויות ונעקוב אחרי המבטים, נראה שכולם מובילים לישו ולכבש שתכף נופל לו מהידיים אל הריק שלמרגלותיו. לאונרדו בחר בשה בגלל הסמליות הגדולה שלו: הוא משל לצליבה ולהקרבה של ישו למען גאולת האנושות. במילים אחרות, ישו העולל מחזיק את עצמו המבוגר.
משמעות הציור מתבהרת ומתקדרת כאחת. לאונרדו, בדרכו השובבה, מציע לנו רגע שמתקיים בשני מישורי זמן שונים. המשפחה משחקת; אימא וסבתא מחייכות. החיוך של אנה בטוח, אבל ההבעה של מריה פחות ברורה. היא אמנם נראית מאושרת, אבל היא רואה. היא צופה את הסכנה. היא יודעת שאם היא תרפה מהבן הקטן, הוא יתדרדר לתהום. היא לעולם לא תרפה. אבל ישו מחזיק בין הזרועות שלו את הקורבן שלו. אנחנו יודעים איך זה ייגמר, באופן בלתי נמנע, הוא יהיה מוכרח לתת לכבש ליפול אל מותו.
נתן
חפשו את Art in a Blink
Comentarios