ז'אק לואי דוד - מות מארה

ביצירתו מות מארה (La mort de Marat) מתאר ז'אק-לואי דוד (Jacques-Louis David) קטע היסטורי בתולדותיה של הרפובליקה הצרפתית: ההתנקשות ב-13 ביולי 1793 באחד מאבות המהפכה - ז'אן-פול מארה (Jean-Paul Marat).

פוליטיקאי, פיזיקאי, רופא ועיתונאי, מארה נודע בדעותיו הקיצוניות, בכתיבתו החריפה למען קידום המהפכה ובנאומיו המשתלכים ומלאי התוכחה. בידיו, הפכו מילים לכלי הסתה באלו שהתנגדו להשקפותיו. עקב מחלת עור, נאלץ המהפכן להמעיט את הופעותיו בציבור ולשהות בביתו באמבט רפואי שממנו ניהל את מאבקו.

ב-13 ביולי 1793, הגיעה לדירתו צעירה בשם שארלוט קורדה (Charlotte Corday) בטענה שברשותה מידע על מזימות אנטי-מהפכניות. בהגיעה, שלפה העלמה סכין ודקרה אותו בחזה.

דוד, ידידו של מארה, האדיר את רגעיו אחרונים. הוא השמיט את פרצופה של המתנקשת ומיקד את תשומת ליבנו בו. בידו הימנית המכתב עם בקשתה של שארלוט קורדה להיפגש עמו. בחזית על הקרקע שוכבת הסכין המדממת ובידו הימנית של מארה, קולמוס. על הקופסה ששימשה לו כמכתבה מונחים נוצה, קסת וניירות. הציור חתום (David), עם הקדשה לחברו (A Marat) ומתוארך "שנה שנייה" להכרזת הרפובליקה (L'an deux).

היצירה משקפת את האופן שבו נתפס מארה בעיניי דוד - כגיבור. מהתבוננות, נוכל להסיק שהשראתו של האומן הייתה דתית. כראיה לכך, הסמלים הנוצריים שמעטרים את היצירה: תנוחתו של מארה וזרועו המוטלת מזכירות את ייצוגי "הורדת ישו מהצלב". גופו של מארה מזכיר את גופת הצלוב. האמבטיה מדמה ארון קבורה, ואילו הפצע הפתוח מתחת לעצם הבריח והדם שניגר תואמים את פצעיו של ישו.

דוד עבד במסורת הציור הנאו-קלאסית, אך אופיה העכשווי של היצירה, כמו גם העדר מרכיבים נאו-קלאסיים ממנה, לרבות התלבושות והתפאורות העתיקות, מייחדים אותה. בולטים בה הריק, קווי המתאר, הגוונים העשירים והפשוטים, חוסר התנועה, יציבות הקומפוזיציה ושימת הדגש על התחבושת סביב ראשו של מארה מרכיבים שמעניקים לקטע נופך על-זמני; ואילו משחקי האור ותנוחתו האצילית של המהפכן משווים לו במותו, ואולי אף יותר מבחייו, חן ועדנה.

בהדגשת הממד האסתטי, המשיל דוד את אופי הרצח לטוהר המידות של חברו. כמו בדרשה חזותית, הוא קורא לאדיקות וליראת כבוד. בתוויו הקפואים של מארה, דוד שואף להקצין את מעלותיו של קדוש מעונה.

נתן.


1. ז'אק לואי דוד, מות מארה, 1793, שמן על בד, 128x165 ס"מ, המוזיאונים המלכותיים לאמנויות יפות, בלגיה.

 

Reynold, de Seresin, Eliane, and 50 minutes. Jacques-Louis David et la Peinture D'histoire : Le Chantre de la Révolution et de L'Empire. Lemaitre Publishing, 2015. (ProQuest Ebook Central).

Louis Groarke, "The deceitful artwork: Beautiful falsehood or false beauty?". Humanitas 12 (2): 1999.

 

#מארה #דוד #מות_מארה #נאוקלאסיקה #שארלוט_קורדה #קדוש #רצח #אומנותכהרףעין #מהפכה

80 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול