ז'אן-אוגוסט-דומיניק אַנְגְר - האודליסק הגדולה

האודליסק הגדולה (La grande Odalisque), דיוקן העירום הידוע של הצייר הצרפתי, ז'אן אוגוסט דומיניק אַנְגְר (Jean-Auguste Dominique Ingres) צוייר ב-1814 בהזמנת אחותו של נפולאון הראשון - קרולין מורה (Caroline Murat) מלכת נאפולי. ביצירתו דלה אַנְגְר השראה מהפסלים יווניים והמיתולוגיה היוונית - מסורת אומנותית שהשתרשה ברנסנס (במאות ה-15 וה-16). התפאורה שופעת בדימויים בהשראת המזרח (וצפון אפריקה) שנתפס אז על-ידי החברה הצרפתית כמקור לפנטזיות, חשקים ומושא ארוטי. הכותרת מרמזת על המתרחש בה: ה'אודליסק', בהשאלה מהמילה הטורקית 'אודליק', הייתה חדרנית בהרמון הסולטן (ושפחה בתולה). הנרגילה, המניפה עם נוצות הטווס שבידה והפנינים שלראשה מצביעות גם הן על הפן החושני ואווירת המסתורין של האוריינט (המזרח) ששוררת ביצירה. בהשפעת הציירים המנייריסטים (לרבות Bronzino ו-Arcimboldo) והספרים המאוירים הפרסיים, רידד אַנְגְר את הצללים והאיר את הצעירה החושנית באור חלש ואחיד. מנגד, הוא עיבד את הבדים בקפידה ויצר ניגודיות בין הרקע לחזית שהגבירה את תחושת המציאות בציור.

מניפת הצבעים עשירה ומחושבת: הווילונות הכחולים והרקע האפל מספקים ליצירה צבעוניות קרה שמבליטה את האודליסק. עיטורי הזהב מדגישים את תחושת המסתורין ואילו הבד הצהבהב בדופן השמאלי התחתון מאזן את בין הצבעוניות החמה לקרה ומושך את העין לעבר הדמות שבמרכז. במבט ראשון נראה שלגבה של האודליסק נוספו שלוש חוליות ותנוחת רגלה השמאלית יוצרת תנוחה מעוותת ולא טבעית. הבחירה יוצאת דופן של אַנְגְר לתאר את האודליסק בסטייה אנטומית כה בולטת זכתה לקיתונות של רותחין כשזו נחשפה לראשונה בסלון האומנים בפריז ב-1819. מדוע בחר אַנְגְר לתאר אותה כך? אולי בשביל להדגיש את הפן האסתטי ביצירה: קוויה הארוכים והמפותלים של האודליסק משווים לה חן וחושניות גדולה - פן שבחר אַנְגְר להדגיש על חשבון הפרופורציות הנכונות של גופה. למעשה, נדמה כי אַנְגְר העדיף להקריב את התיאור המציאותי לטובת חזונו האישי והייחודי של מושג היופי. סברה שנתמכת על-ידי התבוננות ברישומיו שנעשו בפרופורציות נאמנית למציאות. הוא לא ביקש לתאר גוף מדויק, אלא גוף יפה. נתן. בתמונה: ז'אן-אוגוסט-דומיניק אַנְגְר, האודליסק הגדולה, 1814, שמן על בד, 91×162 ס"מ, הלובר, פריז.

 

https://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/une-odalisque


https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/later-europe-and-americas/enlightenment-revolution/a/ingres-la-grand-odalisque


OCKMAN Carol. "A woman's pleasure : the Grande Odalisque", in Ingres's eroticized bodies. Retracing the serpentine line (New Haven and London, Yale university press, 1995), 33-65.

 

#jean_auguste_dominique_ingres #ingres #odalisque #la_grande_odalisque #naked #artinablink

55 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול