'ונוס ישנה היא ציור של האומן האיטלקי ג'ורג'ונה ברברלי והיא הושלמה, ככל הנראה על-ידי טיציאן. כאמור, אלת היופי, לבדה, שקעה בזרועות השינה בנוף פסטורלי. אווירה של שקט ורוגע אופפת אותה, הקימורים שלה מתמזגים עם הרקע. הסצנה אידיאלית - נצחית.
ג'ורג'ונה, ונוס ישנה, 1507, שמן על בד, 108.5x175 ס"מ, הגמלדגאלרי, ברלין.
טיציאן, ונוס מאורבינו, 1538, שמן על בד, 119x165 ס"מ, גלרית אופיצי, פירנצה
מצד שני, ונוס גם ארצית. העדר כל סמל דתי, מיתולוגי או נוצרי בסצנה נותן לציור אופי כמעט בנאלי. זאת סצנה מקורית ואין במקורות העתיקים תקדים לונוס שמתוארת בתנוחה הזאת. האם זאת באמת ונוס? קשה לדעת. ג'ורג'ונה (או טיציאן) לא עיטרו אותה בסמלים שיאפשרו לנו לזהות אותה. בעבר הופיע על ידה קופידון (הבן של ונוס), אבל הוא נמחק כליל אחרי שהציור עבר רסטורציה במאה התשע-עשרה. המחקר מלמד שהפטרון של ג'ורג'ונה הזמין ממנו את הציור כשי לחתונה שלו ב-1507. היד השמאלית שמכסה את הערווה שלה מחזקת את הטיעון הזה. זאת תנוחה חד משמעית: בזמנו האמינו שאוננות מעודדת פריון. אפשר להסיק שונוס מתוארת כך כדי לעודד פריון וילודה אצל הזוג הטרי.
מצד שלישי, אם נשווה את ונוס של ג'ורג'ונה לונוס מאורבינו של טיציאן, שדומה לה מאוד ושנעשתה ככל הנראה בהשראתה, מייד נראה ש'ונוס ישנה' הרבה פחות ארוטית מזו של טיציאן. היא שקועה בעצמה והיא לא יוצרת איתנו קשר עין. גם ההצללה באיזור המפשעה שלה הרבה פחות בולטת מאשר אצל טיציאן. כאילו שהיא מניחה שם את היד מטעמי צניעות. בניגוד לונוס של טיציאן, היא אדישה לעירום שלה. הנוף שמקיף אותה מסודר, נקי וישר מדי - כמו גן דמיוני רחוק ומנותק מהעולם שלנו. אולי אין לציור הזה תפקיד אחר מלבד להיות יפה והכל בראש שלנו?
נתן
חפשו את Art in a Blink
Comments