ג'ורג'ונה, ונוס ישנה

מה היא עושה עם האצבעות? האם היא...

נהוג לייחס את היצירה "ונוס ישנה" (Sleeping Venus) לצייר האיטלקי ג'ורג'ונה ברברלי. היצירה הוזמנה ככל הנראה על-ידי לקוח בשם גירולמו מארסלו כשי לרגל חתונתו ב-1507. אולם במרוצת השנים עלתה הסברה כי מי שעבד על היצירה היה למעשה הצייר הידוע טיציאן. העלמה בציור שקעה בזרועות השינה, אווירה של שקט אופפת את המקום. דבר לא זז ואין זכר לנוכחות נוספת מלבדה. מידות גופה כמעט מושלמות וללא כל רבב - ככל הנראה מדובר באלה. קימורי גופה ותנוחתה משתלבים הייטב עם מבניות הנוף. העדר כל סמל דתי נוצרי, חדש או עתיק הופך את התיאור לשגרתי מאוד. נדמה כי מדובר בסצנה חסרת מסר עמוק או משמעות מלבד היותה נעימה לצפייה. האמנם?

היצירה לא מתכתבת עם מקורות עתיקים, יצירות קודמות או סיפור ידוע כלשהו. מה גם שלמרות הכותרת, דבר לא מעיד על זהותה של ונוס. הטיפול בה לא מאפיין דמות של אלה מסויימת, ואם פעם אפשר היה לומר שמדובר בונוס בזכות דמותו של קופידון שנכח אז לצדה, היום לא נותר ממנו כל זכר (שנראה לעין בלתי מזויינת) אחרי שהיצירה עברה רסטורציה שעברה במאה התשע-עשרה וקופידון נמחק כליל. מה שעשוי להעיד על היות היצירה מתנת חתונה הוא ידה השמאלית של ונוס שנחה אל ערוותה. תנוחה כביכול חד משמעית. באותה תקופה הייתה אמונה שאוננות היא מתכון לפריון. לכן סביר להניח שאם ונוס אכן מאוננת, זו תהייה מחווה לזוג הטרי כדי לעודד פריון וילודה. אולם, במחקרו, חוקר האומנות וההיסטוריון דניאל אראס הסתייג מכך. לדבריו, ידה של ונוס אומנם מונחת על ערוותה אך בניגוד ל"ונוס מאורבינו" של טיציאן (תמונה בתגובות), ההצללה על אזור המפשעה בולטת הרבה פחות אצל ג'ורג'ונה ונוצרת התחושה שהיא אינה מענגת את עצמה אלא רק מניחה שם את ידה (הדיון פתוח).

מה גם שהארוטיקה ביצירה אינה ברורה כל-כך מפני שעיניה העצומות של ונוס לא מאפשרות לה להיות מושא למבט הצופה. היא מכונסת בעצמה ולא מזמינה אותנו להביט בה או לקיים עמה שיח כזה או אחר. פניה שקטות, היא לא מחייכת, היא לא עצובה ואפילו לא נאנחת. אולי היא רק...מנמנמת? נדמה כי ונוס אינה מודעת לעירום שלה (ואם היא כן, זה לא מטריד אותה). היא שוכבת בנוף טבעי אך נקי וישר מדי. בבדידותה באותו גן דמיוני ומנותק, נוצר הרושם שהיא מתקיימת במציאות שונה משלנו. נתן.

תמונה א': ג'ורג'ונה, ונוס ישנה, 1507, שמן על בד, 108.5x175 ס"מ, הגמלדגאלרי, ברלין.

תמונה ב': טיציאן, ונוס מאורבינו, 1538, שמן על בד, 119x165 ס"מ, גלרית אופיצי, פירנצה.

 

Arasse, Daniel. « La Femme du coffre ». In On n’y voit rien, edited by Daniel Arasse. Paris: Denoël, 2000.

Goffen, Rona. "Sex, Space and Social History. In Titian's "Venus of Urbino", edited by Rona Goffen. Cambridge University Press, 1997.

Joannides, Paul. Titian to 1518: The Assumption of Genius. Yale University Press, 2001.

 

#ונוסישנה #גורגונה #ונוס_ישנה #ונוס #טיציאן #ונוסמאורבינו #אומנותכהרףעין #אמנותכהרףעין #ציור

#דיוקן #artinablink #giorgione #venussleeping #venusofurbino

16 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול