ג'ון פיליפ סימפסון - העבד השבוי

עודכן: 15 בספט׳ 2021

'העבד השבוי' הוא ציור של האומן האנגלי ג'ון פיליפ סימפסון (John Philip Simpson). הדיוקן הוצג לראשונה בלונדון ב-1827. מתואר בו גבר אזוק על ספסל אבן יושב ובוהה בנקודה גבוהה מחוץ למסגרת. עד לרכישתו על ידי-מכון האמנות של שיקגו בשנת 2008, לא נחשף הדיוקן לקהל (קרוב ל-180 שנה). הונח עד לשלב מאוחר כי הדמות בציור נלקחה מרישום אחר של סימפסון: 'ראש של אדם שחור' (תמונה בתגובות) ששמור כיום באוסף 'הטייט' באנגליה. אולם השוואה בין הרישום לבין 'העבד השבוי' מצביעה על הבדלים בין השניים.

בגדיו האדומים והבעתו הנחושה של הדמות ברישום 'ראש של אדם שחור' מעניקים לו מראה חזק ויציב. לעומתו, מבט "העבד השבוי" עצוב ומלא בתחנונים, שילוב תנוחתו וידיו האזוקות מקנות לו סמליות של קדוש מעונה. ההבדלים בין שתי העבודות רומזים כי 'דמותו של גבר שחור' אולי לא נעשתה כסקיצה ל'עבד השבוי' אלא כיצירה בפני עצמה. לפיכך לדמויות תפקיד שונה - הנחה שגובתה ברעיון לפיו הדמות בשני הציורים הייתה דמותו של השחקן הצעיר אמריקאי אירה אלדרידג'. את הרעיון העלה היסטוריון התיאטרון ג'י. וו. נאש ב-1975 בתכתובת שנגנזה בארכיוניי הטייט.

אלדרידג', יליד 1807, אמריקאי וחופשי, היה לשחקן שייקספירי המפורסם ולשחקן השחור הראשון שגילם את אותלו על בימת לונדון. נוכחותו מוסיפה נדבך לדימוי ולהקשר הפוליטי והתרבותי של היצירה. ג'ון פיליפ סימפסון, עוזרו של הצייר סר תומאס לורנס, צייר דיוקנאות גם באופן עצמאי. ביצירה הדגיש סימפסון את יכולות המשחק הגבוהות של אלדרידג' שהפיח בסצנה חיים בתנוחתו ומבטו. סימפסון דימה את המרקם הגס של בגדיו הכתומים של 'העבד' במשיכות מכחול קלות, טכניקה בה השתמש המורה שלו סר לורנס כשתיאר מרקמי משי וסאטן. אבל הזוהר הלבן בעיניו של אלדרידג' ובוהק השלשלות והציפורניים היו מאפיין סגנוני של סימפסון. באמצע שנות ה-20 של המאה התשע-עשרה, שאלת ביטול העבדות עמדה במרכז השיח הציבורי ועלו דיונים מוסריים והפוליטיים סביב הסוגיה באנגליה, בשאר אירופה וגם באמריקה. נדמה שבדיוקן, שילב סימפסון את סגנון הרומנטיקה מאוחרת עם העניין החדש בריאליזם החברתי התקופתי כדי להעביר מסר חד וברור: ביטול העבדות. נתן.

תמונה א': ג'ון פיליפ סימפסון, העבד השבוי, 1827, שמן על בד, 102x128.2 ס"מ, המכון לאומנות של שיקגו.

תמונה ב':ג'ון פיליפ סימפסון, ראש של גבר שחור, 1827, שמן על בד, 73.3x56.2 ס"מ, אוסף הטייט.

 

https://www.artic.edu/artworks/193664/the-captive-slave

Postle, Martin ."The Captive Slave" by John Simpson (1782-1847): A rediscovered masterpiece. The British Art Journal 9, no. 3 (Spring 2009), 18-26.

 

#העבדהשבוי #גוןפיליפסימפסון #אמנותכהרףעין #גזע #עבדות #johnphilipsimpson #headofaman #אומנותכהרףעין #artinablink #thecaptiveslave

11 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול