בראשית פרק ל"ב (פסוקים כ"ה-כ"ו): וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבֹּק. וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ.וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר.
פול גוגן, חיזיון לאחר הדרשה, 1888, שמן על בד, 73x92 ס"מ, הגלריה הלאומית של סקוטלנד, אדינבורו
כפריות בכיסוי ראש יוצאות מדרשה בכנסייה. לפתע נגלה בפניהן מחזה משונה: שתי דמויות שנאבקות ברחבה אדומה וגדולה. והדבר היחיד שמפריד בינן ובין המתאבקים הוא גזע מתפתל של עץ תפוחים. הדמויות במרכז לבושות בכותונת והן יחפות. הדמות השמאלית מכונפת ונדמה שהיא גוברת על יריבה: אלו יעקב והמלאך. משמאל, פרה קטנה צועדת לעברם בחינניות. גוגן חילק את הציור לשני מוקדי התרחשות: הנשים בחזית שייכות לעולם המוחשי, ואילו יעקב והמלאך מתקיימים בעולם הרוח. כדי להבדיל בין שתי הסצנות, גוגן הציב את עץ התפוחים כחיץ והוא צבע את הרחבה באדום עז.
הצבע האדום משחק תפקיד כפול: הוא מבדיל בין שני העולמות והוא מדגיש את המאבק שמתנהל במרכז. למעשה, הוא חזק כל כך, עד שכאשר נתבונן בציור, האדום הוא הדבר הראשון שיקפוץ לנו לעין. זה לא מקרי: ההתפשטות שלו על הבד מרדדת את העומק ונותנת למאבק תחושה של חלום בהקיץ. הרחבה מתעתעת בנו. היא פותחת בפניינו דלת את ממד על-טבעי - יעקב והמלאך נאבקים בממד לא ממשי. גם הפרה לא עומדת על אדמה מוצקה, וללא הצללה או הקפדה על יחסי גודל, בלתי אפשרי למקם אותה במרחב או אפילו להצדיק אותה. אולי גוגן ניסה להדגיש באמצעותה את הפער (או המיזוג) שמתקיים בציור בין הרוח והחומר? למרות שאנו כצופים מבחינים בין המתפללות והחיזיון, האם המתפללות רואות, או שהן מדמיינות את המאבק?
ב'חיזיון לאחר הדרשה' גוגן חושף בפנינו שינוי סגנוני חד: פשטות הצורות, העבודה במשטחי צבע, רדידות הרקע וקווי המתאר החזקים מתכתבים עם האומנות היפנית ועם חיתוכי העץ היפניים המסורתיים שהוא אהב - ה'אוקיו אה' (תמונות העולם הצף). גוגן מתנער כאן מהסגנון האימפרסיוניסטי ומהתיאורים המציאותיים והוא משתמש בקו ובצבע כדי לבטא את העולם הפנימי שלו. 'חיזיון לאחר הדרשה' חדשני וחלוצי מפני שהוא מניח יסודות לסגנונות מהפכניים שיפרחו בתחילת המאה העשרים, אחרי מותו של גוגן, כמו 'הפוביזם', ה'אקספרסיוניזם' וההפשטה. זאת נקודת מפנה באומנות המודרנית.
נתן.
חפשו את Art in a Blink
Commentaires