השנה היא 1545, אניולו ברונזינו, הצייר הרשמי בחצרו של קוזימו הראשון דה מדיצי, דוכס טוסקנה ופירנצה, השלים את יצירתו אלגוריה עם ונוס וקופידון. הציור הוזמן לכבוד מלך צרפת, פרנסואה הראשון. ומתוקף חשיבותו, סגנונו ראוותני ועשיר. כמו בתיאטרון, הציור מספר לנו סיפור. מאחורי פרגוד, ונוס וקופידון עירומים ואוהבים בחשאי. הם מוקפים בדמויות ססגוניות, בחפצים ובתכשיטים שונים. במבט ראשון, נדמה שמדובר בציור ארוטי שנועד לשעשע את המלך. משל לאורח החיים ההולל של החצרות הצרפתיות והאיטלקיות באותם הימים. וכדי להדגיש זאת הוא מגביר את המתח המיני שבין ונוס וקופידון – מתח כלל לא טבעי ביחסים שבין אימא ובן.
הידיעה הזאת מזמינה אותנו לבחון את הדמויות באור אחר ולשאול על-אודות תפקידן בציור: למשל, מי האיש הקירח שבפינה הימנית העליונה ומדוע הוא נושא שעון חול על הגב? יש שראו בו האנשה של הזמן, ושעון החול של גבו יכול להצביע על האופי החולף של אהבתם האסורה של ונוס וקופידון. הזמן אוחז בווילון ומנסה להסיר אותו מעל מעשי הזימה. אך משמאל, השכחה מתגרה בזמן ומושכת את הווילון אליה כדי לשמור על פרטיותם של זוג האוהבים.
על הקרקע מימין נחות שתי מסכות. גם הן מגבות את ההיבט התיאטרלי של הציור. מקרוב אפשר לראות שהאחת צעירה וחלקה והשנייה זקנה ומקומטת. כמו שעון החול, הן מצביעות על הארעיות שבתשוקה. אותם ההיקשים הובילו חוקרים אחדים למסקנה שהציור הוא משל למגפת העגבת הקטלנית שבמשך עשרות שנים הכתה באירופה ועשתה בה שמות. בראי הפרשנות הזאת, הדמויות בציור מקבלות נופך אפל עוד יותר: ארובות העיניים הריקות של השכחה מצביעות על פגיעה בעצב הראייה או על דמנציה שנגרמה מעגבת שלא טופלה בזמן. מתחתיה דמות כחושה וחיוורת מחזיקה את הראש בידיים וצועקת בייאוש ובאימה. זו הקנאה. עורה לבן וצרוב מפגעי המחלה. עייניה אדומות, מפרקיה נפוחים ופיה חסר שיניים – היא חולה וסובלת.
האם אפשר לומר שבריאות הציבור העסיקה את ברונזינו עד כדי כך שהיה עליו להסתיר את המסר הביקורתי של יצירתו מתחת לתדמית הזוהרת הראשונית של הציור, או שאולי מדובר בחידה מצוירת שהזמינה את הצופה להתעמק ביצירה ולפענח אותה כמו משחק?
נתן
אני גם ב-𝗬𝗼𝘂𝘁𝘂𝗯𝗲 - חפשו את𝘼𝙧𝙩 𝙞𝙣 𝙖 𝙗𝙡𝙞𝙣𝙠
בתמונה: ברונזינו, אלגוריה עם ונוס וקופידון, 1545, שמן על בד, 146.5x116.8 ס"מ, הנשיונל גאלרי, לונדון
Cook, Christopher. “An Allegory with Venus and Cupid: A Story of Syphilis.” Journal of the Royal Society of Medicine 103, 11 (2010): 458–460.
Lazzeri, Davide et al. “The Hand in Art: Bronzino’s Allegory of Venus and Cupid.” The Journal of hand surgery (American ed.) 40, 8 (2015): 1664–1665.
Tagarelli, Antonio, Donatella Lippi, and Anna Piro. “Syphilis or Jealousy? Analysis of a Figure in Bronzino's Painting ‘Allegory of Venus and Cupid’ (National Gallery, London).” Sexually Transmitted Infections 89, 1 (2013): 44.
Comments