אנדרו ויית' (Andrew Wyeth) נולד ב-1917 בפנסילבניה והיה הצעיר מבין אחיו. אביו, המאייר ניואל קונברס ויית' (Newell Convers Wyeth)גידל את ילדיו בכפוף לתשוקותיו: אומנות, מוזיקה, היסטוריה ועולם הטבע, עד למותו הטראגי ב-1945, כשרכבת פגעה במכוניתו. בבחינת יצירותיו של אנדרו ויית', נדמה שרוחו של אביו ממשיכה לרדוף אותו: מוות וחלום היו שכיחים בציוריו, נופיו מנוכרים, שוממים וקפואים בזמן. הציור שמאשש את אותה תחושה סוראליסטית באופן הטוב ביותר הוא אולי 'עולמה של כריסטינה' (Christina’s World).
בציור מתואר נוף קודר וטיפוסי לרצועת החוף של ניו אינגלנד (New England). שדה ובו בית, רפת וחווה יוצרים מרחב צפיה נבדל, עצמאי וסגור. בחזית נראית אנה כריסטינה אולסון (Anna Christina Olson). היא מוטלת על הקרקע ומביטה בביתה שבעיירה קושינג (Cushing), אי-שם במדינת מיין (Maine). נדמה שהיא נחה, אבל פלג גופה שנשען על זרועותיה ודמותה המתוחה כובלים אותה לקרקע. תנוחתה המעוותת חושפת בפנינו אמת מטרידה - היא משותקת. ירכיה, זרועותיה השדופות ופלג גופה העליון מושכים אליהם את המבט ומטרידים את שלוות הצופה.
בילדותה חלתה אולסון במחלת ניוון שרירים (כפי הנראה בשיתוק ילדים) שריתקה אותה למקומה, אך היא סירבה בתוקף להשתמש בכיסא גלגלים והעדיפה לזחול. ויית' שהתעניין זה מכבר בשילוב הריאליזם וההפשטה ביצירותיו מדגים זאת כאן. התמונה עשירה בפרטים ובמרקמים צבעוניים שונים: השדה הצהבהב צויר במשיכות מכחול מהירות, לעומת דמותה הברורה של כריסטינה. הקומפוזיציה האלכסונית ושמלתה הבהירה של כריסטינה יוצרות מעבר פתאומי מהחזית אל הרקע הקודר ומעודדות את העין לצלול אל חלל הציור ולתהות על קנקנו. כריסטינה אולסון מעניקה לסצנה את אופייה החמקמק - אפשר לתהות על טיב מעשיה ולשאול: במה היא מביטה?
בהסתרת פרצופה, הפך ויית' את כריסטינה לצופה ואפשר לקהל להקרין על פניה המדומיינים סיפורים אישיים, חזיונות ודמיונות. ייתכן שהאומן ראה בתנוחתה של הגבירה את תקציר חייה: התגלמות החופש והנעורים שגדעה המחלה וראי לשבריריות הגוף. דרך היצירה, ויית' מזמין אותנו לדון בנטל הנכות ובכוחה להשתלט על הגוף ולעשות בו כרצונה. אך בקורטוב של אופטימיות, הוא ציין כי: "האתגר הממשי ב'עולמה של כריסטינה' היה הדגשת הגבורה והכמיהה לחיים שהפגינה אולסון במאבקה הממושך במצב קיומי שנראה, במבט ראשון, חסר תקווה". נתן.
בתמונה: אנדרו ווית', עולמה של כריסטינה, 1948, טמפרה על עץ, 81.9x121.3 ס"מ, מומ"א, ניו יורק.
Griffin, Randall C. Andrew Wyeth’s Christina’s World: Normalizing the Abnormal Body. American Art 24, No. 2 (Summer 2010): 30-49.
Publication excerpt from MoMA Highlights: 375 Works from The Museum
of Modern Art, New York (New York: The Museum of Modern Art, 2019): https://www.moma.org/collection/works/78455
Stoner, Joyce Hill. Andrew Wyeth. Proceedings of the American Philosophical Society, Philadelphia 155, No 1, (Mar 2011): 121-128.
Comments