אונורה דומייה (Honoré Daumier) היה חרט, קריקטוריסט, צייר ופסל צרפתי. הוא נודע בעיסוקו בחיי החברה והפוליטיקה בצרפת של המאה ה-19. דומייה הפיק אלפי הדפסי אבן (ליטוגרפיות) ונודע בקריקטורות הסאטיריות שלו, אך היה גם אחראי לכמה ציורים הומוריסטיים.
את האיור הבא, עשה דומייה כחלק מסדרה בנושא המחזה הסאטירי "החולה המדומה" מאת מולייר. הציור מציג את הרגע בו ד”ר פורגון גוער במטופל בשם ארגן על שלא השתמש בתרופה שרשם לו. דומייה, הקריקטוריסט, נהג בטקסט של מולייר ביד חופשית הואיל ועל פי המחזה, בקטע המדובר אמורה להופיע שפחה לצד הרופא ולא שני רופאים נוספים.
ארגן מרותק למיטתו ועטוף בשמיכות עד לסנטר. הוא נשען על כרית וחובש כובע. הרופאים נראים מצחיקים לא פחות, פניהם רציניות, הגבות המורמות העפעפיים הכבדים - הם נראים בטוחים בעצמם. הרופא אוחז בספר ומרים את ידו כדי לסמן לארגן לשתוק ולהקשיב...המצב מצוייר בצורה מעט מוגזמת. עוזרו של הרופא פוזל לעבר החולה, הוא מחזיק במזרק ענק ומוכן לעשות חוקן ולהכניס לו אותו למקום היחיד שבו יכול מזרק כזה להיכנס... דומייה הוסיף את הרופא הפוזל האוחז במזרק ומזכיר בה בעת כי מדובר בהצגה: וילון התיאטרון ברקע והתפאורה התיאטרלית, לבל נשכח שהכל מדומה. הקריקטוריסט לא נהג לתארך את ציוריו – לכן קשה לקבוע בדיוק מתי נעשתה הסדרה, אולם משערים שבשנות ה־60 של המאה ה־19.
ציוריו של דומייה לא זכו להערכה הראויה במהלך חייו, הם אמנם הצליחו מאוד ועוררו דיון ורעש (אולי גדול מדי) אך לא די כדי להפוך את היוצר לאומן גדול: שנה לפני מותו קובצו יחד 94 הדפסי אבן ו-200 רישומים לתערוכה שאצר הסופר ויקטור הוגו אצל סוחר האומנות פול דוראן-רואל. הבורגנות, שהייתה למושא הלעג המועדף על דומייה, לא סלחה לו התייחסה אליו כאל קריקטוריסט ותו לא.
היום כבר אפשר לומר כי דומייה הוא בין האומנים הראשונים שבחנו את מצוקת השכבות החלשות והוקיעו את הסיבות הכלכליות והחברתיות שהובילו לכך – בהומור חריף. נתן.
בתמונה: אונורה דומייה, החולה המדומה, אבן שחורה (אמפליט), נוצה, דיו וצבעי מים על נייר, 20.7x27.1 ס”מ, גלריית קורטו, לונדון.
Karen Serres et Ernst Vegelin, La Collection Courtauld - Le Parti de l'Impressionnisme, London, Paul Holberton, 2019
Comments